השוואה בין שיטות ללימוד כישורי בדיקה לבבית (J Gen Intern Med.)

מחקר שפורסם בגליון ינואר של Journal of General Internal Medicine, ביקש לקבוע אם הוראה מובנית של כישורי הבדיקה הלבבית לצד מיטת החולה, הביאה לשיפור ביכולות הבדיקה של מתמחים ברפואה, ואיתור ממצאים קליניים חשובים.

המחקר נערך בבית-חולים אוניברסיטאי, וכלל 80 מתמחים לרפואה פנימית.

המשתתפים חולקו לשתי קבוצות התערבות, שקיבלו הדרכה בת 3 שעות לצד מיטת החולה, במהלך סבב בן 4 שבועות. ההדרכה נערכה באופן המקובל, של הצגת הבדיקה ולאחר מכן התנסות (Demonstration and Practice DP) (n=26 ), או בשיטה חדשה, Collaborative Discovery (CD) (n=24).

המתמחים בקבוצת הביקורת למדו בצורה המקובלת במחלקות (n=25).

המדדים העיקריים של המחקר כללו את ציוני המתמחים בבחינות OSCE (Objective Structured Clinical Examination).

מהתוצאות עולה כי לפני ההתערבות, כל 3 הקבוצות השיגו ציונים דומים במבחני OSCE, הן מבחינת טכניקת הבדיקה והן מבחינת איתור הממצאים החשובים. לאחר ההוראה, שתי קבוצות ההתערבות השיגו שיפור משמעותי בכישורים הטכנים של הבדיקה הגופנית, בהשוואה לקבוצת הביקורת. השיפור בקרב המשתתפים בקבוצת CD עמד על 10% (95% CI = 4-17%), בהשוואה לקבוצת הביקורת, ועל 12% (95% CI = 6-19%), בהשוואה בין DP וקבוצת הביקורת. שיפור אלו מקבילים לתוספת של 3-4 בדיקות שבוצעו בצורה נכונה. השיפור בזיהוי ממצאים חשובים הוגבל לעליה של 5% (95% CI = 2-9%), בהשוואה בין CD וקבוצת הביקורת (p=0.046), ממצא המקביל לאיתור 2 ממצאים קליניים נוספים.

לסיכום, שתי תכניות ההוראה לצד מיטת החולה שיפור את הכישורים הטכנים בביצוע בדיקות גופניות, אך השיפור באיתור ממצאים קליניים חשובים, היו צנועים, וזוהו רק עבור שיטת ההוראה החדשה (CD), שנבדקה במחקר.

J Gen Intern Med. 2006 Jan;21(1):7-12

לידיעה ב-Pubmed

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה