ישנוניות הנגרמת עקב OSA קשורה בתפקוד לבבי לקוי (מתוך Sleep)

מחקר חדש מצא, כי ישנוניות במהלך היום, הנגרמת עקב דום נשימה חסימתי בשינה (OSAobstructive sleep apnea) הינה קשורה באופן בלתי תלוי בתפקוד לב ירוד.

לדברי החוקרים, תוצאות המחקר מציעות כי הקשר בין תפוקת לב וישנוניות במהלך היום הוא חזק מאוד, ועולה על כל משתנה אחר.

בעוד שהקשר בין OSA ועלייה בתחלואה ובתמותה הקרדיווסקולריות ידוע זה מכבר, זהו המחקר הראשון שבודק את הקשר בין ישנוניות במהלך היום ומצב לבבי המודינמי בחוליםללא מחלת לב ידועה.

OSA הוא מצב שכיח ביותר. התשישות המופיעה בעקבותיו מעמידה את החולים בסיכון מוגבר לתאונות עבודה ותאונות דרכים, וכן לביצוע תת אופטימאלי בעבודה. אך מחקר זה מציע כי ישנן גם השלכות קרדיווסקולריות.

המחקר כלל 86 חולים- 68 גברים ו-18 נשים- בגיל ממוצע של 47 שנים. כל החולים היו חשודים ל-OSA ועברו בדיקת שינה אבחנתית לאישור.

נפח הפעימה ותפוקת הלב נמדדו בצורה לא פולשנית, ע”י impedance cardiography ותוקנו עפ”י שטח פני הגוף ליצירת אינדקס לבבי ואינדקס שבץ . ישנוניות במהלך היום כומתה באמצעות ה-Epworth Sleepiness Scale (ESS), כאשר ניקוד גבוה מצביע על ישנוניות גבוהה יותר.

לדברי החוקרים, תוצאות המחקר הראו כי ככל שה-ESS היה גבוה יותר, כך האינדקס הלבבי ואינדקס השבץ היו נמוכים יותר.

החולים במחקר לא היו עם מחלת לב מוגדרת. אולם, כאשר מדדו את תפוקת הלב, נמצא כי החולים שהיו עם ניקוד גבוה יותר של ישנוניות במהלך היום היו עם פרופיל המודינמי פחות טוב.

גם לאחר תיקון לגיל, מין, מוצא, respiratory disturbance index וסטורצית חמצן ממוצעת בשינה, הקשר בין ניקוד ESS ובין אינדקס שבץ ותפוקת לב ירודה נשמר ונותר משמעותי.

החוקרים מציינים, כי בהיעדר מחלת לב ידועה, תפוקת לב אינה נמדדת ברוטינה בחולי OSA. הדבר נגרם בחלקו, עקב העובדה שרופאים רבים מאמינים בשוגג כי הערכה של תפקוד לבבי דורשת טכניקות פולשניות.

אולם, impedance cardiography, הנראה כאלטרנטיבה אמינה לצנתור לב, מציע שיטה לא פולשנית לסקירת חולים אלה.

לדברי החוקרים, התוצאות מראות, כי אין להתייחס בקלות ראש לתלונות של ישנוניות במהלך היום. תלונות מעין אלה צריכות להישקל בזהירות. יש להעריך את השינה בצורה רשמית, ובנוסף יש לקבוע האם הלב מתפקד כראוי.

עם זאת, לפני קביעת המלצות קליניות מוצקות, יש צורך במחקרים נוספים לקבוע האם התוצאות חוזרות על עצמן. לדברי החוקרים, כדאי יהיה לבדוק בנוסף, האם C-PAP, הטיפול הסטנדרטי עבור OSA, משפר תפקוד לבבי.

Sleep. 2006;29:1531-1536

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה