טוקסין הבוטולינום מקל על ליקוי בבליעה אורו-פרינגיאלית הקשורה לסוכרת (מתוך Diabetes Care)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת דצמבר של Diabetes Care, עולה כי טוקסין בוטולינום המוזרק ישירות לתוך שריר cricopharyngeus יכול להקל על ליקוי בבליעה (דיספאגיה) אורו-פריגנאלית הקשורה עם נוירופתיה סוכרתית.

ברגע שמאובחן ליקוי בבליעה, רופאים צריכים להפנות חולים אלה למומחים. לדברי החוקרים, טוקסין בוטולינום יכול להיות קו ראשון של התערבות עבור חולים עם נוירופתיה סוכרתית, אשר סובלים מדיספאגיה חמורה.

החוקרים העריכו את הבטיחו והיעילות של BoNT/A (botulinum neurotoxin type A) המוזרק לתוך שריר cricopharyngeus בקרב 12 חולי סוכרת סוג 2 עם דיספאגיה אורו-פרינגיאלית חמורה הקשורה לנוירופתיה סוכרתית.

זריקה יחידה של BoNT/A הביאה לרזולוציה מלאה של הליקוי בבליעה ב-10 מהחולים ולשיפורים משמעותיים בשני החולים הנותרים. האפקט המועיל של זריקת BoNT/A הופיע תוך שבוע בכל החולים ונשאר ללא שינוי עד לאחר 12 שבועות.

עד לשבוע 24, כל החולים התלוננו על הישנות של הליקוי בבליעה, אך כולם חוו את אותו השיפור בטיפול נוסף כמו השיפור, שחוו לאחר הזריקה הראשונה. הטיפולים לאחר מכן חזרו כל 3 עד 4 חודשים, כתלות בתגובה של כל חולה. על פי תוצאות המחקר הטיפול נסבל היטב ללא תופעות לוואי רלוונטיות סיסטמיות או מקומיות.

זריקת טוקסין בוטולינום לוקחת 15 דקות עד סיומה. המגבלה העיקרית של טכניקה זו היא, שיש לבצע טיפול זה תחת בקרה של EMG על ידי מבצע מומחה.

היתרון של טיפול ב- BoNT/A, שהוא יכול להיות מבוצע במרפאת חוץ, ללא צורך באשפוז או בתרופות הרדמה. ניתן לחזור על הטיפול כאשר הסימפטומים חוזרים, ואז הטפול יישאר עם אותה יעילות. כמו כן, אין צורך במעקב מיוחד.

בשנים האחרונות השתמשו בזריקות בוטולינום לתוך שריר cricopharyngeus (ספינקטר ושט עליון) על מנת לטפל בליקוי בבליעה אורו-פרינגיאלי במספר הפרעות השייכות למערכת העצבים המרכזית והפריפרית. החוקרים מצאו, שטיפול זו הינו בטוח ויעיל. כמו כן, הם מתכוונים לחקור יותר שימוש בטוקסין בוטולינום כטיפול בליקוי בבליעה הקשור להפרעות נוירולוגיות אחרות, כגון שבץ וטרשת נפוצה.

Diabetes Care 2006;29:2650-2653

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה