האם הירידה הפתאומית בשכיחות סרטן שד קשורה בטיפול הורמונלי חליפי? (מתוך הכנס השנתי ה-29 של SABC)

שכיחות סרטן השד מצויה בירידה, בעיקר בנשים מעל גיל 50, ומחקר חדש, שהוצג בכנס השנתי ה-29 ב-San Antonio Breast Cancer Symposium (SABC), מעלה את האפשרות שהירידה נובעת מהשינויים שנכנסו לאחרונה בשימוש בטיפול הורמונלי חליפי (HRT).

החוקרים מצאו ירידה של 7% בשיעורי המחלה בשנת 2003, ירידה דרמטית שלא זוהתה מעולם בשנה בודדת. לדברי החוקרים, קרה משהו טוב בשנת 2003, נראה כי הדבר קשור בירידה בשימוש בטיפול הורמונלי, אך מהנתונים שנאספו ניתן להסיק זאת רק בעקיפין.

אם הדבר יוכח כנכון, אזי מדובר בהשפעה דרמטית מאוד של הפסקת הטיפול ההורמונלי על שיעורי סרטן השד, בתוך תקופה קצרה, השפעה האחראית להבדל באם הגידול יזוהה בבדיקת ממוגרפיה, או לאו.

קבוצה נוספת של חוקרים, שפירסמו את מחקרם ב-Journal of Clinical Oncology, הגיעו למסקנה דומה, ולפיה, שיעורי הטיפול ההורמונלי צנחו ב-68% משנת 2001 ועד 2003, ותוך זמן קצר לאחר מכן, זוהתה ירידה של 10-11% בשכיחות סרטן שד. הירידה נשמרה בשנת 2004, הוכחה לכך שלא מדובר בממצא אקראי.

במסגרת המחקר החוקרים בחנו 9 אזורים בארה”ב. מניתוח הנתונים במאגר הנתונים של SEER (Surveillance Epidemiology and End Results), הם מצאו כי האירעות סרטן שד עלתה ב-1.7% כל שנה, משנת 1990 עד 1998. אך לאחר מכן, השכיחות החלה לרדת, ובין 1998 עד 2003, ההיארעות ירדה בשיעור של 1% כל שנה.

הירידה החדה ביותר, של 7%, זוהתה בשנת 2003. ירידה זו זוהתה הן עבור In Situ Cancer (5.5%), והן עבור סרטנים ממאירים (7.3%). החוקרים מדווחים כי הירידה בהיארעות היתה גדולה יותר עבור גידולים פולשניים, חיוביים ל-ER, בהשוואה לגידולים שליליים ל-ER (8% לעומת 4%). כאשר ניתוח הנתונים הוגבל לחולות בגילאי 50-69, ההבדל בירידה בהיארעות, על פי מצב ER, היה בולט יותר (12% לעומת 4%).

החוקרים מציגים מסר חיובי מאוד באשר להיארעות סרטן השד. המסר החיובי הפתיע אפילו את החוקרים עצמם, שלא ציפו להיקף ומהירות ירידה שכזו. אך הדבר נראה הגיוני מאוד, בהנחה שהשימוש בטיפול הורמונלי עשוי להיות גורם חשוב להתפתחות סרטן שד.

מחקרים הוכיחו כי גידולים חיוביים ל-ER יפסיקו לגדול, בהעדר הורמונים. החוקרים מעריכים כי כ-30% מהנשים מעל גיל 50, נטלו טיפול הורמונלי חליפי בשנים הראשונות של המילניום הנוכחי, וכי כמחציתן הפסיקו את הטיפול בסוף שנת 2002, לאחר פירסום תוצאות מחקר WHI (Women’s Health Initiative).

אותו מחקר עקב אחר למעלה מ-16,000 נשים, מעבר לגיל 50, שנטלו HRT, והופסק לפני השלמת המחקר, כאשר מצאו כי שילוב אסטרוגן ופרוגסטרון העלה באופן משמעותי את הסיכון לסרטן שד פולשני. ייתכן כי ניתן לזהות ירידה משמעותית בשכיחות סרטן השד, אם כ”כ הרבה נשים הפסיקו את הטיפול. אך בלא תלות בסיבה, ידוע כי מדובר בירידה אמיתית, ולא אנומליה סטטיסטית.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה