טיפול ארוך טווח בקלופידוגרל לאחר השתלת סטנט מצופה תרופה קשור לירידה בסיכון למוות ואוטם שריר הלב (JAMA)

מחקר המתפרסם במהדורת האון-ליין של JAMA העריך אתה קשר בין שימוש בפלאויקס (clopidogrel ) לתוצאות קליניות ארוכות טווח של מטופלים שהושתל בהם סטנט משחרר תרופה (DES) וסטנט מתכתי רגיל (BMS ) במסגרת הטיפול במחלת עורקים כלילית.

המחקר היה פרוספקטיבי ועקב אחר 4,666 מטופלים עוקבים שעברו טיפול מלעורי כלילי (PCI ) באמצעות BMS ו-DES , עם תקופת מעקב של 6,12 ו-24 חודשים.

נקודת הקצה המרכזית הייתה מוות, אוטם לא קטלני של שריר הלב ושילוב של מוות או אוטם במהלך 24 חודשי המעקב.

נערכו אנליזות בין המטופלים שהיו חופשיים מאירועים ומוות או צורך ברה-וסקולריזציה במהלך 6,12 ו-24 חודשי המעקב.

בנקודות בדיקה אלה המטופלים חולקו ל-4 קבוצות בהתבסס על סוג הסטנט שהושתל בהם, ודיווח עצמי של שימוש בקלופידוגרל.

1. DES עם קלופידוגרל

2. DES ללא קלופידוגרל

3. BMS עם קלופידוגרל

4. BMS ללא קלופידוגרל

החוקרים הציגו את התוצאות ביחס לנקודת הקצה המרכזיות בכל קבוצה.

נמצא כי במטופלים עם DES שהיו חופשיים מאירועים לאחר 6 חודשים, השימוש בקלופידוגרל היה פרדיקטור מובהק לסיכון נמוך יותר למוות: 2% במשתמשי הקלופידוגרל לעומת 5.3% בתת הקבוצה שלא השתמשה), וגם ל-MI : בקבוצת הקלופידוגרל 3.1% לעומת 7.2% בקבוצה שלא נטלה) – לאחר 24 חודש.

לעומת זאת בקרב קבוצת החולים שהושתל בהם BMS לא נמצאו הבדלים מובהקים במוות (3.7% לעומת 4.5%  ללא מובהקות סטטיסטית) וב-MI (שיעור של 5.5% לעומת 6% ללא מובהקות).

מבין המטופלים עם DES שהיו חופשיים מאירועים לאחר 12 חודש, המשך הטיפול בקלופידוגרל המשיך להוות פרדיקטור לסיכון מופחת למוות (0% לעומת 3.5% ללא קלופידוגרל) ול-MI (גם 0% לעומת 4.5% ) לאחר 24 חודש.

גם כאן, במטופלי ה-BMS לא נמצא הבדל סטטיסטי מובהק בין שימוש בקלופידוגרל או אי שימוש. (מוות – 3.3% לעומת 2.7% ו-MI – שיעור של 4.7% לעומת 3.6% ללא מובהקות).

נמצא איפוא ששימוש ארוך טווח בקלופידוגרל עם DES עשוי להיות קשור להורדה בסיכון למוות או אוטם שריר הלב. עם זאת החוקרים מוסיפים שטווח הזמן שבו יש להמשיך ולקחת קלופידוגרל צריך להקבע על בסיס מחקר רנדומלי רחב טווח.

JAMA. 2007;297:(doi:10.1001/jama.297.2.joc60179).

הערת המערכת: נושא הקשר בין שימוש בקלופידוגרל לאחר DES נדון בראיון שקיימנו לאחרונה עם פרופ’ שמואל בנאי, בו ניתן לצפות – כאן. כמו כן, בימים הקרובים נציג את הרצאתו של פרופ’ מרטין לאון אשר דן בשאלת הבטיחות של DES במסגרת הכנס של אופקים בקרדיולוגיה התערבותית שהתקיים בשבוע שעבר, ושבה התייחס גם הוא לקשר בין שימוש ארוך טווח בקלופידוגרל לאחר השתלת DES .

נראה שלמחקר זה חשיבות בעיקר על רקע העובדה שכיום ההנחיות וההתוויות במסגרת סל הבריאות הן לשימוש של 3 חודשים בלבד לאחר צינתור. עם זאת, ע”פ הפירסומים קופות החולים מאפשרות למטופלים רכישה מוזלת של הפלאויקס לתקופה ארוכה יותר.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה