חשיבות חלב מועשר במניעת שלשולים ודלקת ריאות בילדים (BMJ)

ממחקר חדש, שפורסם ב-BMJ, עולה כי בילדים לפני גיל בית-ספר בהודו, חלב מועשר מסייע בהורדת שיעור שלשולים ודלקות ריאה. תוכניות ארציות להעשרת חלב ומחקרים רבים בנושא הוכיחו כי העשרה מספקת פתרון פשוט וזול לתוספי מזון הדרושים. לדברי החוקרים, נוטים להעשיר חלב, מאחר שמדובר במוצר זמין, מקובל, וניתן לעיתים קרובים לילדים קטנים.

מטרת המחקר היתה להעריך את יעילות וקבילות מתן נוטריינטים ספציפיים, כולל אבץ וברזל, דרך העשרת חלב. במסגרת המחקר, השוו החוקרים בין חלב מועשר ואותו חלב ללא העשרה, במניעת מחלות ילדות שכיחות.

המחקר התמקד בעיירה בצפון הודו, וכלל 633 ילדים בגילאי 1-3 שנים, שחולקו באקראי לטיפול בחלב מועשר (n=316) או חלב ללא העשרה (n=317), 3 פעמים ביום, למשך שנה אחת. החלב המועשר כלל תוספת של 7.8 מ”ג אבץ, 9.6 מ”ג ברזל, 4.2 מיקרוגרם סלניום, 0.27 מ”ג נחושת, 156 מיקרוגרם ויטמין A, 40.2 מ”ג ויטמין C, ו-7.5 מ”ג ויטמין E. המדדים העיקריים כללו את מספר הימים עם מחלות קשות, היארעות והימצאות שלשולים, ומחלות אקוטיות בדרכי הנשימה התחתונות.

שתי הקבוצות היו דומות במאפיינים ההתחלתיים וההיענות לטיפול. מספר האירועים הממוצע של שלשולים בכל ילד, עמד על 4.46 ± 3.8 אירועים במשתתפים שטופלו בחלב מועשר, ו-5.36 ± 4.1 בקבוצת הביקורת, ומספר האירועים הממוצע של מחלות בדרכי נשימה תחתונות עמד על 0.62 ± 1.1 ו-0.83 ± 1.4,, בהתאמה.

צריכת חלב מועשר לוותה בירידה של 15% בסיכון לימים עם מחלות קשות (95% CI = 5%-24%), ירידה של 18% בהיארעות שלשולים (95% CI = 7%-27%), וירידה של 26% בהיארעות מחלות חריפות בדרכי הנשימה התחתונות (95% CI = 3%-43%). יתרונות נוספים של הטיפול כללו ירידה של 7% במספר הימים עם חום גבוה, 15% במספר ימי המחלה במחלות קשות, ירידה בשיעור מחלת חצבת, וירידה בשיעורי הטיפול האנטיביוטי. בילדים מתחת לגיל שנתיים, זוהו יתרונות רבים יותר בכל הפרמטרים, בהשוואה לילדים גדולים יותר.

לסיכום, חלב הוא מוצר מקובל למתן מיקרונוטריינטים, צריכת חלב מועשר עם מיקרונוטריינטים ספציפיים עשויה להוריד משמעותית את המעמסה הכרוכה במחלות שכיחות בילדים לפני גיל בית-ספר, בעיקר במהלך השנתיים הראשונות לחיים.

מגבלות המחקר כוללות העדר יכולת לקבוע את התרומה של כל אחד מהמיקרונוטריינטים בנפרד.

החוקרים מאמינים כי יש לפתח וליישם שיטות לצמצום החסרים התזונתיים (ויטמינים ומינרלים). לדבריהם, מממצאי המחקר עולה כי ניתן לספק מיקרונוטריינטים, בעיקר אבץ וברזל, בצורה יעילה, דרך חלב מועשר. צורת המתן הזו מקובלת מאוד, ומונעת תחלואה הקשורה בחסר אבץ, ומאפשרת גם לספק ברזל ונוטריינטים חשובים אחרים.

BMJ. Published online November 28, 2006.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה