נוירופידבק משפר תסמיני ADHD (מתוך Pediatrics)

על-פי תוצאות מחקר חדש, ילדים עם הפרעת קשב/היפראקטיביות (ADHDattention deficit/hyperactivity disorder), יכולים להתאמן בעזרת ביופידבק, המבוסס על פרמטרים ב-EEG, על וויסות גלי המוח שלהם. שליטה נלמדת זו קשורה בשיפור ממושך בהתנהגות, בריכוז וב-IQ.

החוקרים מסבירים, כי נוירופידבק משמש לווסת את פעילות המוח, בייחוד פוטנציאלים קורטיקלים איטיים בחולים עם ADHA. פוטנציאלים אלה הם תזוזות איטיות של זרם ישר ב-EEG, המגיעות במקור מהשכבה העליונה של הקורטקס. תזוזות אלה מתרחשות כתוצאה מאירועים חיצוניים או פנימיים.

על אף שמחקרים קודמים הראו יכולות משופרות לוויסות עצמי בקרב חולים אלה, אין דיווחים הכוללים נתוני EEG במהלך הלמידה והמעקב.

המחקר כלל 23 ילדים עם ADHD, בגילאי 8-13, שנאמר להם כי מטרת האימון הייתה להמריץ את מוחם במטרה לשמור על ריכוז במצבים שבהם לרוב קשה להם להתרכז, כמו שיחה או שיעורי בית.

האימון הוצג כמשחק מחשב. המשתתפים ישבו מול מסך מחשב, שסיפק פידבק ויזואלי בצורה של תנועת כדור, שבה מיקום הכדור שיקף את האמפליטודה של גלי המוח. בנוסף, ניתן גם פידבק שמיעתי, והילדים קיבלו מתנות קטנות בסוף המפגש, בהתאם למספר התגובות הנכונות שלהם.

בזמן שצפו על כדור במסך, נאמר לילדים להיות מרוכזים בפידבק, ולמצוא את האסטרטגיה הנפשית המוצלחת ביותר להנעת הכדור לתוך המטרה הדרושה.

המשתתפים השלימו 30 פגישות בנות שעה בשלושה שלבים. כל שלב נמשך שבועיים, ומפגשי האימון תפסו 5 ימים בכל שבוע. לאחר השלמת כל שלב, המשתתפים קיבלו הפסקה של 6-8 שבועות. במהלך השלב האחרון, עבדו הילדים על שיעורי הבית שלהם, בזמן שיישמו את אסטרטגיית הוויסות העצמי שלמדו.

בסוף האימון ולאחר שישה חודשי מעקב, בדיקות ה- EEG הצביעו על כך שהילדים למדו לווסת פוטנציאלים קורטיקלים איטיים שליליים. שני משתתפים בסוף האימון, ושלושה בזמן המעקב, לא מילאו יותר אחר הקריטריונים לאבחנת ADHD.

ניקוד ה-IQ עפ”י Wechsler Intelligence Scale for Children, ומדדי ריכוז השתפרו משמעותית מבדיקת הסקר ועד למעקב.

בעזרת וויסות רצוני של הפוטנציאלים האיטיים, ילדים מסוגלים ללמוד להתאים את האיזון הכולינרגי-דופאמינרגי שלהם לדרישות המטלה. החוקרים מאמינים, כי עם הזמן הכישורים הנרכשים יהפכו לאוטומטיים.

Pediatrics 2006;118:e1530-e1540

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה