השפעות שמן דגים על גורמי סיכון קרדיווסקולרים בחולי RA (מתוך J Rheumatol)

ממחקר חדש, שפורסם בגליון נובמבר של Journal of Rheumatology, עולה כי מספר מנגנונים אחראיים להשפעות החיוביות של שמן דגים על המערכת הקרדיווסקולרית, בחולי Rheumatoid Arthritis (RA).

ידוע כי חולי RA מצויים בסיכון למחלה קרדיווסקולרית. צריכת שמן דגים מורידה את הסיכון הקרדיווסקולרי ומביאה לשיפור בתסמיני RA.

החוקרים ביקשו להבהיר את המנגנונים המעורבים ולהעריך את משך התועלת בטיפול. לכן, הם מדדו מספר מרקרים ביוכימיים והעריכו את פעילות המחלה ב-18 חולים שצרכו שמן דגים במשך תקופה של 3 שנים, ו-13 חולים שסירבו לטיפול.

בתחילת המחקר, המשתתפים סבלו מ-RA במשך פחות מ-12 חודשים, וטופלו ב-Methotrexate ותרופות סטנדרטיות אחרות.

בסיום תקופת המחקר, רמות הטסיות ותאים מונונוקלארים היו נמוכות יותר במטופלים שצרכו שמן דגים, בהשוואה לאלו שלא צרכו שמן דגים. יתרה מזאת, החוקרים מצאו קשר בין שמן דגים וירידה ברמות Thromboxane B2, ו-Prostaglandin E2.

המטופלים בשמן דגים יכלו לצמצם את הטיפול ב-NSAID ב-75%. גם חולים שלא צרכו שמן דגים יכלו להפחית בטיפול, אך הירידה היתה חסרת משמעות סטטיסטית. שמן דגים הביא לשיפור גם ברמות השומנים בצום.

לאחר 3 שנים, 72% מהמטופלים שצרכו שמן דגים היו בהפוגה, לעומת 31% מאלו שלא צרכו שמן דגים.

מהתוצאות עולה כי שמן דגים מפחית את הסיכון הקרדיווסקולרי בחולי RA, ע”י הפחתת מספר המדיאטורים הדלקתיים ושיפור הפרופיל השומני. לכן, החוקרים מאמינים כי יש לשקול טיפול במינונים אנטי-אינפלמטוריים של שמן דגים  בחולי RA, כאמצעי לצמצום הסיכון הקרדיווסקולרי.

J Rheumatol 2006;33:1973-1979.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה