טיפול משולב של SSRI וטיפול קוגניטיבי יעיל בהימור פתולוגי

שילוב של SSRI (selective serotonin reuptake inhibitor) ו-CBT (טיפול התנהגותי קוגניטיבי) מביא לרמיסיה של הימור פתולוגי בקרב מהמרים ללא קו-מורבידיות אחרות.

במחקר, שתוצאותיו הוצגו בפגישה השנתית של Canadian Psychiatric Association, השתתפו 34 נבדקים, שהתאימו לקריטריונים של DMS-4 (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fourth Edition) של הימור פתולוגי. הנבדקים חולקו רנדומאלית לאחת מתוך שלוש קבוצות מחקר : paroxetine בלבד בטווח מינון של בין 10 ל-40 mg ביום, טיפול משולב של CBT ו- paroxetine וטיפול משולב של CBT ופלצבו, כאשר כל הטיפולים ניתנו ל-16 שבועות.

לדברי החוקרים, השכיחות של בעיית ההימורים בקנדה הולכת ועולה עם העלייה הפתאומית בעניין של ההימורים והעלייה במספר בתי הקזינו. מדובר באוכלוסייה הטרוגנית היות וגילו קו-מורבידיות אחרות באוכלוסייה זו. אחת מהקו-מורבידיות הספציפיות, שהולכת ביחד עם הימור פתולוגי היא דיכאון, דבר זה הביא את הרופאים לטפל ב- SSRI בחלק מהמהמרים הפתולוגים. זה אך נראה אינטואיטיבי ששילוב של CBT ותרופות יוכח כהכי יעיל, אך מחקרים קודמים טרם הדגימו בבהירות את היעילות של הטיפול המשולב.

החוקרים השתמשו בסקאלת PG-YBOCS (Pathological GamblingYale Brown Obsessive-Compulsive Scale) כמדד עיקרי ליעילות. בנוסף הם השתמשו בסקאלות אחרות, כגון GSAS (Gambling Symptoms Assessment Scale) וסקאלת CGI (Clinical Global Impression).

רמיסיה הוגדרה כניקוד של 2 ומטה ב-CGI, כלומר שיפור משמעותי או מאוד משמעותי, וניקוד של 11 ומטה ב- PG-YBOCS.

לאחר 8 שבועות, 27 נבדקים השלימו את הטיפול ועברו הערכה. 9 נבדקים קיבלו רק paroxetine, 8 קיבלו טיפול משולב ב- paroxetine ו-CBT ו-10 קיבלו CBT ופלצבו. מתוך כלל הנבדקים בקבוצת ה- paroxetine 3 חוו רמיסיה בהשוואה ל-7 נבדקים בקבוצת הטיפול המשולב ו-7 נבדקים בקבוצת ה-CBT והפלצבו.

לאחר 16 שבועות, 19 נבדקים סיימו טיפול מלא, כאשר לא נמצא הבדל משמעותי בין שלוש הקבוצות ב- PG-YBOCS. לנבדקים, שקיבלו טיפול משולב של paroxetine ו-CBT, הייתה את הירידה הכי מהירה בסימפטומי ההימור הפתולוגי, תוך שימוש ב-GSAS (P < .05). בשימוש ב-CGI, הנבדקים דירגו את הטיפול המשולב כיעיל יותר (P < .05). מין, גיל וחומרה לא ניבאו תגובה לטיפול.

תוצאות המחקר מראות כי היה שיפור בכל שלוש הקבוצות, אך טיפול משולב של paroxetine ו-CBT עתיד לפעול יותר מהר בהשוואה לטיפול ב-CBT בלבד או בתרופות בלבד. בגלל שהמעקב אחר נבדקי המחקר היה לתקופה קצרה, תוצאות לטווח הארוך יכולות להוכיח, שסוג אחד של טיפול יעיל על פני סוג אחר של טיפול.

יש לציין כי חסר בקבוצת פלצבו יכולה לערפל את היכולת לקבוע את האפקט של התרופה בטיפול המשולב. בנוסף, למחקר יש מגבלות משמעותיות. באופן אידיאלי רוצים במחקר קבוצת פלצבו כי ייתכן שתהיה תגובה יותר גדולה לפלצבו בעצמו. מדובר במדגם קטן של נבדקים, אז די קשה להראות בבירור את אפקט התרופה עם מספרים אלו.

לסיכום, יהיה מעניין לבדוק את האפקטים של אלמנטים אינדיבידואלים של הטיפול, בהתחשב בעובדה, ש-CBT הוא טיפול ראשי בהתמכרות וטיפול תרופתי הוא גישה חדשה לטיפול בהימור פתולוגי.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה