השוואה בין ניתוח מעקפים עם ובלי שימוש במשאבת לב-ריאה (Stroke)

ממחקר חדש עולה כי שכיחות תופעות הלוואי של ניתוח מעקפים (CABG) נמוכה יותר כאשר הוא מבוצע ללא משאבת לב-ריאה, בהשוואה לניתוח עם משאבת לב-ריאה.

לדברי החוקרים, ניתוח מעקפים מלווה בתופעות לוואי, אך אין די עדויות המוכיחות כי יש עדיפות כלשהי לניתוח CABG ללא משאבה. יתרה מזאת, יש הטוענים כי ניתוח ללא משאבה עלול להגביר את הסיכון לאיסכמיה לבבית, אנגינה חוזרת וצורך בהתערבות חוזרת.

החוקרים ערכו סקירה ספרותית בין 1980 ועד פברואר 2006, במטרה לאתר מחקרים רנדומליים מבוקרים, שהשוו בין שתי השיטות. במטה-אנליזה נכללו 41 מחקרים, בהם השתתפו 3996 חולים. החוקרים לא מצאו הבדל משמעותי בסיכון היחסי לתמותה או הישנות אנגינה בין ניתוח עם משאבה או ללא משאבה.

עם זאת, החוקרים מצאו כי ניתוח ללא-משאבה לווה בשיעור נמוך יותר של אירועי שבץ (RR=0.050), מקרי פרפור פרוזדורים (RR=.070), וזיהומי פצע ניתוחי (RR=0.52). החוקרים גם מצאו מגמות לא-משמעותיות של ירידה בסיכון לאי-ספיקת כליות ואוטם לבבי בעקבות ניתוח ללא משאבה.

לפי הערכת הבדל סיכונים, עבור כל 1000 ניתוחי CABG שנערכו ללא משאבה, בהשוואה לניתוחים שנערכו עם משאבה, נרשמה ירידה של 10 מקרי שבץ, 80 אירועי פרפור פרוזדורים ו-40 זיהומים של הפצע הניתוחי.

מצד שני, ניתוח ללא-משאבה לווה בסיכון מוגבר לצורך בהתערבות חוזרת במהלך השנה שלאחר מכן (RR=1.90). ההבדל היה קטן יותר יותר במחקרים גדולים יותר, כאשר הניסיון של הכירורגים היה רב יותר.

החוקרים מציעים לכלול את ההכשרה של ניתוחים ללא-משאבה במסגרת ההתמחות בכירורגית לב-חזה, ולהקים מרכזים רפואיים לטיפולים ללא-משאבה. הם מאמינים כי בסופו של דבר, ע”י צמצום תופעות הלוואי, עלות ניתוחי CABG ללא-משאבה תהיה קטנה יותר.

Stroke 2006;37:2759-2769.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה