האם ניתן ללמד מתמחים לבצע ניתוחי מעקפים ללא משאבה בצורה בטוחה? (Ann Thorac Surg.)

שיטת ביצוע ניתוחי מעקפים ללא משאבה (OPCABG Off-Pump Coronary Artery Bypass Graft), שונה מאוד מניתוחי מעקפים על משאבה. מחקר חדש נועד לבחון את השפעות הכשרה כירורגית על התוצאות הקליניות בחולים המיועדים לניתוח מעקפים ללא משאבה.

במסגרת המחקר, בחנו החוקרים את כל 251 ניתוחי המעקפים ללא-משאבה שבוצעו במרכז אחד במהלך תקופה של 18 חודשים. 83 ניתוחים (33%) שבוצעו ע”י שני מתמחים תחת השגחה, הושוו עם 168 הניתוחים (67%), שבוצעו ע”י כירורג מומחה. החוקרים התייחסו למאפייני החולה ומחלתו, נתונים במהלך הניתוח ולאחריו, וכן לתחלואה והתמותה.

מהתוצאות עולה כי שכיחות אנגינה בלתי-יציבה היתה גבוהה יותר בקרב חולים שנותחו ע”י כירורג מומחה (p=0.003, OR=3.5), בדומה להפרעה בתפקוד חדר שמאל (EF<0.3, p=0.005, OR=2.4), וניתוח לבבי קודם (p=0.03). כמו כן, בקבוצה זו נרשמה שכיחות גבוהה יותר של ניתוחים שכללו 3 שתלים או יותר (p=0.017, OR=2). שיעורי התמותה לאחר ניתוח שבוצע ע”י כירורג מומחה עמדו על 2.4%, לעומת 0% תמותה בניתוחים שבוצעו ע”י המתלמדים (p=0.31). שתי הקבוצות היו דומות מבחינת התחלואה לאחר הניתוח, דוגמאת ניתוח חוזר עקב דימום (כירורג מומחה 3%, מתלמד 1.2%), שבץ (0.6% לעומת 1.2%), והמופילטרציה (3.6% לעומת 0%). החוקרים לא מצאו הבדל משמעותי במשך השהות של החולים בבית החולים.

לסיכום, מממצאי המחקר עולה כי סביר שחולים הסובלים מאנגינה בלתי-יציבה או הפרעה בתפקוד לבבי ינותחו ע”י כירורגים מומחים, ולא מתמחים בכירורגיה . אולם, אין הבדל בתחלואה ובתמותה סביב הניתוח, בין אם בוצע ע”י כירורג מומחה, או ע”י מתמלמד. החוקרים מאמינים כי ניתן ללמד מתמחים את אופן ביצוע ניתוח מעקפים ללא משאבה (OPCABG) בצורה בטוחה, תחת השגחה.

Ann Thorac Surg. 2006 Feb;81(2):568-72

לידיעה ב-Pubmed

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה