תומכנים משחררי-תרופה אינם מעלים את הסיכון לתמותה לאחר שנתיים

מניתוח הנתונים שנאספו במהלך שנתיים במחקר APPROACH (Alberta Provincial Project for Outcome Assessment in Coronary Heart Disease), עולה כי בחולים ב”עולם האמיתי”, שעוברים אנגיופלסטיקה, טיפול בתומכנים משחררי-תרופה, מלווה בשיעורי תמותה נמוכים יותר בהשוואה לטיפול בתומכנים מתכתיים. גם שיעורי CABG, ו-PCI חוזר היו נמוכים יותר בעקבות טיפול בתומכנים משחררי-תרופה.

לדברי החוקרים, בעוד ששיעורי הטיפול בתומכנים משחררי-תרופה בחלק מהמרכזים בארה”ב, עומדים על למעלה מ-80%, בקנדה השיעורים נמוכים יותר ובאלברטה עומדים על 60%.

החששות באשר להתפתחות Late Stent Thrombosis, הביאו את החוקרים לבחון את נתוני APPROACH. כיום מפחיתים את מספר הפרוצדורות שהחולים יצטרכו לעבור בשנית, מסיכוי של אחד לעשר לפרוצדורה שניה, לסיכוי של פחות מ-5%. אך השאלה שנותרה היא האם מחליפים את הסיכון לתמותה פתאומית בהמשך.

במאגר הנתונים של APPROACH נכללו מטופלים מאלברטה, שעברו צינתור לב משנת 1995. החוקרים השוו את שיעורי התמותה, CABG, ו-PCI חוזר, בקרב 6975 חולים שעברו אנגיופלסטיקה, בין אפריל 2003 ומרץ 2005. סה”כ, 1131 חולים (16%) טופלו בתומכנים משחררי-תרופה, 5545 חולים (78.2%) טופלו בתומכנים מתכתיים, ו-389 טופלו ב-Balloon Angioplasty. גיל המשתתפים עמד על 62.5 שנים, בממוצע.

ניתוח התוצאות העלה כי סיכויי ההישרדות ללא-אירוע לבבי, במהלך שנתיים, היו גבוהים יותר באופן משמעותי במטופלים בתומכנים משחררי-תרופה, בהשוואה למטופלים בתומכנים מתכתיים, כפי שנמדד משילוב פרוצדרות רה-וסקולריזציה (CABG, PCI) ושיעורי התמותה של חולים לאחר PCI.

שיעורי התמותה היו דומים בשתי הקבוצות. סה”כ, במהלך מעקב של שנתיים, טיפול בתומכנים משחררי-תרופה היה טוב מאוד, למרות סטיה קטנה לאחר שנה אחת. החוקרים טוענים כי הממצאים אינם מפיגים לחלוטין את החששות מפני טיפול בתומכנים משחררי-תרופה, אלא מחזקים את הצורך בהפעלת שיקול הדעת באשר לטיפול בתומכנים אלו, לעומת טיפול בתומכנים מתכתיים. החוקרים ממליצים להשתמש בטיפול זה בהתאם לצורך, אך לא לבחור באפשרות זו ללא הצדקה. אם הרופאים ימלאו אחר ההוראות, סביר להניח שהטיפול בתומכנים משחררי-תרופה יהיה בטוח מאוד ויעיל מאוד.

4 היתרונות העיקריים של מחקר APPROACH כוללים את העובדה שהוא כלל את שני סוגי התומכנים (Cypher ו-Taxus, בחלוקה שווה), התמקד באזור גיאוגרפי מסוים, כלל מעקב ממושך, והתייחס לכלל החולים (ולא לקבוצת חולים ספציפית). מאגרי נתונים דוגמאת APPROACH מאפשרים מעקב לאחר שיווק, ולבחון בצורה מעמיקה יותר את יעילות ובטיחות טיפולי תומכנים משחררי-תרופה בטווח הרחוק.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה