EULAR מוציא הנחיות חדשות לטיפול באוסטאוארתריטיס ביד (מתוך Ann Rheum Dis)

צוות המשימה של EULAR הוציא 11 המלצות המבוססות על עדות לטיפול ב-OA (אוסטאוארתריטיס) ביד, שפורסמו במהדורת אוקטובר של Annals of the Rheumatic Diseases. יש לציין כי OA הוא מצב לא מאובחן בצורה נפוצה, אך הוא גורם לנכות משמעותית.

צוות המשימה סיפק בעבר המלצות נפרדות המבוססות על עדות לטיפול ב-OA של הירך והברך, והוטל עליהם מינוי בשנת 2005 לטפל בנושא של טיפול ב-OA של היד. לאחר הערכת הספרות הזמינה, הם פיתחו את ההמלצות תוך שימוש בשילוב של עדות המבוססת על מחקרים וקונזנצוס של מומחים. כמו כן, הם סיפקו את הכוח להמלצות אלה.

OA ביד הוא מצב נפוץ, למרות שהשכיחות שלו משתנה בהתאם להגדרה הנמצאת בשימוש. לדוגמא, למרבית האנשים בני 55 ומעלה יש שינויים רדיוגרפיים של OA המשפיעים על לפחות מפרק אחד ביד, בעוד שבערך לחמישית מאוכלוסיה זו יש OA סימפטומטית של היד. למרות שאנשים רבים המושפעים על ידי OA של היד, עשויים לא לחפש עצה רפואית, ההשפעה של OA של היד והנכות הנלווית לה הם משמעותיים.

בהשוואה ל-OA של הירך או של הברך, הקורולציה בין הסימפטומים והשינוי הרדיוגרפי הוא אפילו פחות עבור OA של היד. רבות מהתוצאות הקליניות של OA של היד הן ספציפיות לאתר, כמו הפרעה באחיזה ובצביטה מדויקת ואי שביעות רצון עם הופעה קוסמטית. בנוסף, הגודל הקטן והפתיחות של מפרקי היד מאפשרים טווח שונה של התערבויות בהשוואה ל-OA במפרק גדול.

בגלל ההבדלים באנטומיה, בתפקוד, בגורמי הסיכון ובתוצאות, OA באתרים שונים יכול להגיב שונה לאותו הטיפול, על כן התערבויות טיפוליות ב-OA צריכות להיות מוערכות באופן הספציפי לאתר.

צוות המשימה הרב תחומי של EULAR, שעסק בפיתוח ההנחיות, ייצג 15 מדינות אירופאיות שונות וכלל 16 ראומטולוגים, פיזיותרפיסט, מנתח אורתופדי, 2 אנשי מקצוע בריאות נוספים ומומחה של EBM (רפואה המבוססת על עדות ומחקרים).

לאחר חיפוש סיסטמטי ב-MEDLINE, EMBASE, CINAHL, Science Citation Index, AMED, ספריית Cochrane, HTA ודיווחי NICE, החוקרים זיהו את העדות המחקרית הזמינה הכי טובה התומכת בכל אחד מההצעות שלהם. כשהיה אפשר, החוקרים חישבו גם את גודל האפקט ואת NNT (number needed to treat), העריכו את הסיכון היחסי או את OR עבור בטיחות וחישבו cost-effectiveness. הכוח של ההמלצה התבסס על עדות מחקרית, מומחיות קלינית והעדפה של החולה.

החוקרים יצרו 11 הצעות מפתח, שעירבו 17 מודליות של טיפול. הנושאים, שנכללו בהצהרה כללו שיקולים כללים (מאפיינים קליניים, גורמי סיכון, קו מורבידיות), התערבויות לא פרמקולוגיות (פעילות גופנית וחינוך, חום מקומי וקיבוע עצם), התערבויות פרמקולוגיות (אקמול, NSAIDS, NSAIDS + חומרים המגנים על הקיבה, מעכבי COX2, תרופות סיסטמיות הפועלות לאט, תרופות המשנות מחלה, סטרואידים תוך מפרקיים) וניתוח.

מתוך 17 מודליות של טיפולים, שנסקרו, השישה היחידים, שנתמכו על ידי מידע מחקרי, היו פעילות גופנית + חינוך, NSAIDS, מעכבי COX2, NSAIDS מקומיים, capsaicin מקומי ו-chondroitin sulphate. מודליות אחרות נתמכו בצורה בלתי ישירה בהתבסס על עדות, שמוצתה ממחקרים על OA המערב מפרקים אחרים או על ידי דעה של מומחה. הכוח של ההמלצה השתנה על פי הרמה של העדות התומכת, יתרונות, נזקים או עלויות של הטיפול, חוות דעת קלינית, נושאים לוגיסטיים ועוד. להלן 11 ההמלצות של החוקרים.

1)      טיפול אופטימאלי ב-OA של היד דורש שילוב של טיפולים פרמקולוגים ולא פרמקולוגים המותאמות לכל חולה.

2)      טיפול ב-OA של היד צריך להיות אינדיבידואלי לכל חולה בהתבסס על מיקום ה-OA, גורמי סיכון (גיל, מין, גורמים מכאניים בלתי רצויים), סוג ה-OA (נודלי, ארוסיבי, טראומתי), נוכחות דלקת, חומרת השינוי המבני, רמת הכאב, נכות והגבלה באיכות החיים, קו-מורבידיות ותרופות נוספות (כולל OA במקום אחר בגוף) ורצונות וציפיות של החולה.

3)      כל החולים עם OA צריכים לקבל חינוך בנוגע להגנה על המפרק (איך להימנע מגורמים מכאניים בלתי רצויים) ובנוגע לביצוע פעילות גופנית (הכוללת טווח התנועה ותרגילים לחיזוק).

4)      חימום מקומי (עם שעוות paraffin או עם שקית חימום), בעיקר לפני ביצוע פעילות גופנית ואולטרה סאונד מאוד יעילים.

5)      קיבוע של העצמות מומלץ במקרה של OA באגודל, כמו גם מכשיר ליישור על מנת למנוע או לתקן עיוות של כיפוף וזיוות לטראלי.

6)      טיפולים מקומיים עדיפים על טיפולים סיסטמיים, בעיקר עבור כאב קל עד בינוני וכאשר רק מספר קטן של מפרקים מעורבים. NSAIDS מקומיים ו-capsaicin הן בטוחים ויעילים.

7)      בגלל הבטיחות והיעילות של אקמול (עד ל-4 גרם ביום) הוא תרופת שיכוך הכאבים האוראלית המשמשת כבחירה ראשונה. תרופה זו היא גם התרופה לשיכוך כאבים אוראלית לטווח ארוך המועדפת לחולים המגיבים לה.

8)      בחולים שלא מגיבים טוב לאקמול, יש להשתמש במינון האפקטיבי הכי נמוך של NSAIDS אוראליים ולמשך הכי קצר. יש להעריך את הצורך של החולים ואת תגובתם לטיפול כל תקופה. חולים עם סיכון גסטרו-אינטסטינלי מוגבר צריכים להשתמש ב-NSAIDS לא סלקטיביים ובחומר המגן על מערכת העיכול או במעכב סלקטיבי של COX2. בחולים עם סיכון קרדיווסקולרי מוגבר אסור לתת מעכב סלקטיבי של COX2, ויש להשתמש ב-NSAIDS לא סלקטיבי בזהירות.

9)      תרופות סימפטומטיות הפועלות לאט בטיפול ב-OA (כגון glucoasamine, chondroitin sulphate, avocado soybean unsaponifiables, diacerhein ו-hyaluronan תוך מפרקי) יכולות להציע הקלה סימפטומטית עם רעילות נמוכה, אך גודל האפקט קטן, החולים המתאימים לטיפול זה לא מוגדרים ולא ניתן לבסס שינוי מבנה רלוונטי קליני ויתרונות פרמקו-אקונומיות.

10)  הזרקה תוך מפרקית של סטרואידים ארוכי טווח יעילה להתלקחויות של כאב של OA, בעיקר במפרק טרפזיו-מטה-קרפל.

11)  ניתוח, כגון interposition arthroplasty, osteotomy או arthrodesis הינו יעיל עבור OA קשה של האגודל, ועליו להישקל כאופציה בחולים עם כאב חזק ו/או נכות לאחר כשלון של טיפולים שמרניים.

ישנם הבדלים משמעותיים בין ידיים, ברכיים וירכיים בדרך, שבה OA משפיע בכל אתר, לדוגמא, במונחים של אנטומיה, תפקוד, גורמי סיכון עבור OA, היסטוריה טבעית ותוצאות של OA, התאמה של נבדק להתערבות מסוימת (טיפול מקומי, הזרקות) ואפילו תגובה שונה לאותו טיפול (NSAIDS). בגלל סיבות אלה, בלתי אפשרי לשער תוצאות של מחקר קליני באתרים שונים ולתת המלצה יחידה לטיפול ב-OA מבלי להתייחס לאתר. בשל סיבות מרובות אלה, EULAR פיתוח המלצות טיפוליות נפרדות עבור OA של הברך, הירך ועתה גם של היד.

ההגבלות של המלצות אלה כוללות חוסר בעדות מחקרית ישירה בנושא של OA של היד, חסר בסקירה ממצה של כל הטיפולים האפשריים, האפשרות שפספסו חלק מהמחקרים הרלוונטיים, חוסר ייצוג של רופאים כלליים בצוות המשימה והשמטה של דעת החולה.

לדברי צוות המשימה, הם פיתחו 11 המלצות המערבות 17 אופציות טיפוליות ב-OA של היד בהתבסס על רפואה קלינית ועל העדות המחקרית הזמינה הכי טובה שיש. עבור טפולים רבים החוקרים מצאו עדות מחקרית מצומצמת הספציפית ל-OA של היד, דבר המדגיש את הצורך בביצוע מחקרים קליניים בעתיד. כמו כן, צוות המשימה מאמין, שהמלצות אלה יעלו את הפרופיל של OA של היד, ויפעלו כזרז לדיון שבין כל אנשי מקצוע הרפואה הקשורים לטיפול באנשים עם OA של היד.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • חשיפה לזיהום אוויר לפני לידה מלווה בסיכון מוגבר לשיתוק מוחין (JAMA Netw Open)

    חשיפה לזיהום אוויר לפני לידה מלווה בסיכון מוגבר לשיתוק מוחין (JAMA Netw Open)

    חשיפה לפני הלידה לחומר חלקיקי בקוטר של עד 2.5 מיקרומטר מלווה בסיכון מוגבר לאבחנה של שיתוק מוחין בצאצא, כך מדווחים חוקרים מקנדה במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Network Open. החוקרים בחנו את הקשר בין חשיפה לפני הלידה למזהמים באוויר ובין הסיכון לשיתוק מוחין בלמעלה ממיליון לידות במועד באונטריו, קנדה, בין 2002 ועד 2017. חשיפה לפני […]

  • חשיפה לשדה קרב מעלה את הסיכון לכאב כרוני בנשים בצבא (JAMA Netw Open)

    חשיפה לשדה קרב מעלה את הסיכון לכאב כרוני בנשים בצבא (JAMA Netw Open)

    חשיפה לשדה קרב מלווה בסיכון מוגבר לכאב כרוני בקרב נשים בשירות פעיל בצבא ארצות הברית ובנות זוג של אנשי צבא בשירות פעיל, כאשר מצב סוציו-אקונומי נמוך והפרעות פסיכיאטריות מעלות עוד יותר את הסיכון לכאב כרוני, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. החוקרים בחנו את הנתונים ממערכת Military Health System לזיהוי אבחנות של […]

  • הקלה דומה בכאב עם TENS או אופיואידים לאחר ניתוח כיס מרה (Eur J Pain)

    הקלה דומה בכאב עם TENS או אופיואידים לאחר ניתוח כיס מרה (Eur J Pain)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת European Journal of Pain עולה כי טיפול ב-TENS (או Transcutaneous Electrical Nerve Stimulation) בתדירות גבוהה ועצימות גבוהה הוביל להקלה דומה בכאב לאחר ניתוח לפרוסוקפי לכריתת כיס מרה כמו טיפול תוך-ורידי באופיואידים. מדגם המחקר כלל 163 חולים שעברו כריתת כיס מרה בגישה לפרוסקופית בשני מרכזים בשבדיה בין השנים 2019 ו-2023. חולים […]

  • טיפול ב-Vocacapsaicin מפחית כאב ושימוש באופיואידים לאחר-ניתוח (Anesthesiology)

    טיפול ב-Vocacapsaicin מפחית כאב ושימוש באופיואידים לאחר-ניתוח (Anesthesiology)

    במאמר שפורסם בכתב העת Anesthesiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי Vocacapsaicin במהלך ניתוח בוהן קלובה (Hallux Valgus) מפחית כאב ושימוש באופיואידים במהלך 96 השעות הראשונות לאחר-ניתוח, ללא רעילות מקומית או סיסטמית. החוקרים השלימו מחקר אקראי, מבוקר-פלסבו, שכלל 147 חולים שעברו ניתוח בוהן קלובה. המשתתפים חולקו באקראי לקבלת 14 מ”ל של Vocacapsaicin […]

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 1 - היפוגליקמיה

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 1 - היפוגליקמיה

    לפניכם מפגש ראשון מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש הראשון עוסק בהיפוגליקמיה. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות חברת נובו נורדיסק

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 3 - אינסולינים ארוכי טווח

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 3 - אינסולינים ארוכי טווח

    לפניכם מפגש שלישי מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש השלישי עוסק באינסולינים ארוכי טווח. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות חברת […]

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 4 - טכנולוגיות בסוכרת

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 4 - טכנולוגיות בסוכרת

    לפניכם מפגש רביעי מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש הרביעי עוסק בטכנולוגיות בסוכרת. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות חברת נובו […]

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 2 - טיפולים מתקדמים במבוגר הסוכרתי

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 2 - טיפולים מתקדמים במבוגר הסוכרתי

    לפניכם מפגש שני מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש השני עוסק בטיפולים מתקדמים במבוגר הסוכרתי. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות […]

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 5 - רפואה מותאמת אישית

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 5 - רפואה מותאמת אישית

    לפניכם מפגש חמישי מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש החמישי עוסק ברפואה מותאמת אישית. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות חברת […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה