תופעות לוואי מתרופות – סיבה חשובה לתחלואה (מתוך JAMA)

מידי שנה כ- 700,000 אמריקאים סובלים מתופעות לוואי מתרופות, המחייבות אותם להגיע לחדר מיון- כך עולה מדיווח, שפורסם בגיליון אוקטובר של Journal of the American Medical Association.

לדברי החוקרים, תופעות לוואי בחולים שאינם מאושפזים, המובילות לביקורים בחדר מיון, הן סיבה חשובה לתחלואה בארה”ב, בייחוד בקרב אנשים בגיל 65 ומעלה.

במהלך השנים 2004 ו- 2005, דווחו 21,298 מקרים של תופעות לוואי, מה שהביא למספר מוערך של 701,547 אנשים, או 2.4 ל-1000 איש, שטופלו בחדר מיון בשל תופעות לוואי של תרופות.

תופעות לוואי כוללות תגובות אלרגיות, מינון יתר לא מכוון, השפעות מנוגדות, השפעות משניות, ותגובות עקב חיסונים. תופעות אלה מהוות 2.5% מהביקורים בחדר מיון עקב פגיעות לא מכוונות, וכ-6.7% מהביקורים בחדר מיון המובילים לאשפוז. תופעות לוואי אף נמצאו אחראיות ל-0.6% מהביקורים בחדר מיון מכל הסיבות.

בני 65 ומעלה, המהווים 12% מאוכלוסיית ארה”ב, מוערכים כסובלים מ-25% מכלל האירועים של תופעות הלוואי, כאשר מחצית מאירועים אלה דורשים אשפוז. ממצא זה מדגיש את חשיבותה של מניעה ישירה של תופעות לוואי באוכלוסיה רגישה זו.

רוב תופעות הלוואי היו תוצאה של מינון יתר לא מכוון, וכללו רעילות אקוטית מתרופות, הדורשות מעקב בחולים שאינם מאושפזים, כגון: תרופות לטיפול בסוכרת, warfarin, מספר תרופות אנטי פרכוסיות, דיגיטליס, glycosides, theophylline וליתיום.

החוקרים מסכמים ואומרים כי פיקוח מתמשך עשוי לסייע במעקב אחר אירועים אלה ולכוון את אסטרטגיות המניעה.

JAMA 2006;296:1858-1866

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה