חשיבות שאלות התנהגותיות בזיהוי התעללות במהלך הילדות? (Arch Intern Med.)

ממחקר חדש עולה כי רופאים צריכים להיעזר בשאלות התנהגותיות ספציפיות ככלי סקר ראשוני לזיהוי התעללות במהלך תקופת הילדות. לדברי החוקרים, קיימים מספר קווים מנחים והמלצות הקוראות לבצע הערכה של התעללות בתקופת הילדות במטופלים מבוגרים, אך ללא הנחיות באשר לדרך הטובה ביותר לבצע זאת.

מטופלים רבים שעברו התעללות בתקופת הילדות אינם זוכים לשיפור במצבם בעקבות טיפול סטנדרטי במחלתם. עם זאת, חולים אלו עשויים למצוא תועלת באינטגרציה של טיפולים סטנדרטים, בשילוב עם טיפולים פסיכולוגים, דוגמאת פסיכותרפיה, או תרופות פסיכוטרופיות. המחקר הנוכחי נועד להשתמש בנתונים משני מדגמי אוכלוסיה, במטרה להעריך את שאלות הסקר בנושא התעללות בתקופת הילדות, המשמשות לעיתים קרובות במרפאות, ולזהות מערך שאלות מצומצם שעשוי לסייע בשיפור בדיקות הסקר בנושא.

החוקרים נעזרו בשאלוני Childhood Trauma Questionnaire-Short Form (CTQ-SF), שהוצגו בפני 880 מבוגרים בגילאי 18-65, במהלך סקר טלפוני אקראי בשנת 2003, ובפני 998 מבוגרים במהלך סקר דומה בשנת 1997. בשני הסקרים, שיעורי התגובה החיובית בעקבות שאלות בנושא 3 מרכיבים התנהגותיים, תיאוריים, בקטגוריית ההתעללות, היו גבוהים פי 2, בהשוואה למונחים מפורשים. באשר להתעללות גופנית, השיעורים עמדו על 16% לעומת 8% בשנת 2003, ו-15% לעומת 8% בשנת 1997. באשר להתעללות רגשית, עמדו השיעורים על 31% לעומת 15%, ו-29% לעומת 13%, בהתאמה. ועבור התעללות מינית, 10% לעומת 5% ו-9% לעומת 5%, בהתאמה (p<0.001 לכולם).

שאלות מפורשות באמצעות המונחים “התעללות” זיהו רק 34-51% מהמשיבים שדיווחו על התעללות באמצעות מונחים תיאוריים. לאחר תיקנון למספר ושכיחות חוויות התעללות בשני הסקרים, מצאו החוקרים כי נשים נטו יותר לתייג עצמן ככאלו שסבלו מפורשות מהתעללות כלשהי (OR=1.7, p=0.11, לעומת OR=2.8, p<0.01), התעללות גופנית (OR=2.1, p=0.14, ו-OR=2.9, p<0.1), התעללות רגשית (OR=2.7, p<0.01 ו-OR=3.3, p<0.01) והתעללות מינית (OR=3.5, p=0.08, ו-OR=1.5, p=0.55).

שאלות באשר להתעללות בתקופת הילדות, המוצגות בצורה כללית, מאפשרות לאתר מספר קטן יותר של חולים, בהשוואה לשאלות התנהגותיות ספציפיות, ועשויות להיות פחות יעילות כבדיקת סקר ראשונית להיסטוריה של התעללות.

מגבלות המחקר כוללות שכיחות לא-ידועה באותה אוכלוסיה, של התעללות בילדות בקרב מבוגרים, מחקר רטרוספקטיבי, נתונים המבוססים על דיווח עצמי, הכללת שני מערכי השאלות באותו שאלון.

החוקרים מאמינים כי ממצאי המחקר תורמים רבות מאחר שמספקים עדות לכך שהשימוש בשאלות סקר, לאיתור חולים שחוו התעללות גופנית, מינית, או רגשית, מאפשר לאתר מספר קטן של מטופלים המדווחים על אירועי התעללות ספציפיים. בדיקות סקר ע”י רופאים או מומחי בריאות אחרים, מספקים אפשרות לאתר ולטפל הן בסיבוכים הרגשיים והגופניים של התעללות בתקופת הילדות. חשוב לפתח בדיקות סקר יעילות למטרה זו.

Arch Intern Med. 2006;166:2020-2026

לידיעה במדסקייפ

 הערת מערכת:

בהקשר לדיווח זה נמליץ על עיון בסקירתו של ד”ר פנסקי, עורך האורתופדיה שבה הוא מציג את הגישה האורתופדית המומלצת בסוגייה רגישה זו.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה