כיצד משפיע איסוף מידע רפואי באינטרנט על היחסים בין הרופא והמטופל? (Patient Education and Counseling,)

אינפורמציה בנושאי בריאות היא אחד הנושאים השכיחים ביותר לחיפוש באינטרנט, סקירה ספרותית חדשה נועדה לבחון כיצד השימוש באינטרנט לאסוף מידע רפואי מצד המטופלים משפיע על היחסים בין הרופא והמטופל.

מהסקירה, שכללה מחקרים אמפיריים בנושא, עולה כי במרבית המקרים, המטופלים מחפשים באינטרנט מידע ספציפי בנושא מצבים רפואיים שונים. המטופלים עורכים את החיפוש באינטרנט לפני המפגש עם הרופא, במטרה לאסוף מידע בכדי להתמודד עם מצבם באופן עצמאי ו/או להחליט אם הם זקוקים לעזרה מקצועית. כמו כן, המטופלים עורכים חיפוש מידע באינטרנט לאחר המפגש עם הרופא, במטרה להשבת הבטחון או בשל חוסר שביעות רצון מכמות המידע המפורט שקיבלו מהרופא במהלך המפגש.

אין ספק כי חל שינוי בתפקיד שתופס המטופל מול מחלתו, מגישה פסיבית לצרכן פעיל של מידע רפואי. החוקרים מאמינים כי תגובת הרופאים למטופל האוסף מידע באינטרנט עשויה להיות אחת מהשלוש הבאות לפי הראשונה, הרופא עשוי לחוש מאוים מצד המידע שהחולה מביא ויגיב בהתגוננות (מערכת יחסים הממוקדת ברופא). לפי הגישה השניה, הרופא והמטופל ישתפו פעולה בכדי להשיג ולנתח את המידע שנאסף (מערכת יחסים הממוקדת במטופל). לפי הגישה השלישית, הרופא ידריך את המטופל באשר לאתרים המספקים מידע רפואי אמין.

לסיכום, חשוב שרופאים יסבירו למטופלים שהם יכולים לחפש מידע רפואי באינטרנט, שידונו במידע שמציגים המטופלים וידריכו אותם באשר לאתרים רפואיים אמינים ומדויקים. החוקרים ממליצים לשלב קורסים מתאימים בנושא במסגרת החינוך הרפואי.

Patient Education and Counseling, Volume 63, Issues 1-2, October 2006, Pages 24-28

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה