האם אנמיה היא גורם סיכון להדרדרות מנטלית בקשישים? (J Am Geriatr Soc.)

מחקר חדש מצא כי לאנמיה השפעה שלילית על הבריאות הנפשית בקשישים. החוקרים מצאו קשר חזק ובלתי-תלוי, בין אנמיה קלה וסיכון מוגבר להפרעה בתפקוד ביצועי בנשים קשישות מהקהילה, שאינן סובלות מדמנציה, ללא מוגבלות גופנית.

החוקרים מציינים מחקרים שפורסמו לאחרונה ולפיהם כושר אירובי טוב יותר עשוי להגן מפני פגיעה בתפקוד ביצועי במבוגרים. הם מסבירים כי אנמיה, הפרעה פיזיולוגית שכיחה בקשישים, עלולה לפגוע בתפקוד הגופני ובכושר האירובי, ולכן עשויה להיות בעלת השפעה שלילית על הבריאות המנטלית.

זיהוי גורמי סיכון העלולים לפגוע בתפקוד הביצועי בקשישים, וניתנים לשינוי, עשויים לסייע בפיתוח אמצעי מניעה המכוונים לשמירת האוטנומיה של הקשישים. לדברי החוקרים, תפקוד ביצועי היא קבוצת התפקודים המנטליים הגבוהה ביותר המעורבת בתיכנון, התחלה, רצף וניטור פעילויות המכוונות למטרה מסוימת, כמו גם פתרון בעיות בתגובה למשוב מהסביבה. תפקוד ביצועי משחק תפקיד במוביליות וחיוני לביצוע פעילויות יומיומיות.

החוקרים בדקו את יכולת התפקוד הגבוהה של נשים מבוגרות שהשתתפו במחקר Women’s Health and Aging Study II. המשתתפות במחקר היו בגילאי 70-80 שנים, עם מדד של 24 נקודות או יותר במבחן מיני-מנטל, ללא מוגבלות מתקדמת, שסבלו מקשיים בלא יותר מתחום אחד של התפקוד הגופני.

במחקר נכללו 364 נשים עם רמות המוגלובין של 10 גרם לד”ל ומעלה, ומצב תפקוד ביצועי ידוע. החוקרים הגדירו שלוש רמות להשלמת מבחנים תפקודיים, מהטובה ביותר, לבינונית, לגרועה ביותר, וחישבו את ההבדלים.

מהתוצאות עולה כי אחוז הנבדקים עם רמת התפקוד הנמוכה ביותר היה הגבוה ביותר מבין המשתתפות עם אנמיה. שכיחות אנמיה העלתה באופן משמעותי את הסיכוי לרמה תפקודית גרועה, גם לאחר תיקנון לגיל, השכלה, גזע, מחלות שכיחות, ומדדים פיזיולוגים ותפקודיים רלוונטיים (OR=55.2, 95% CI = 51.3-20.5).

החוקרים מציינים כי אם מדובר בקשר סיבתי, אזי מדובר באפשרות למנוע הדרדרות של התפקוד הביצועי ע”י תיקון האנמיה. מצד שני, אם מדובר בקשר שאינו סיבתי, האינפורמציה אודות הקשר הנ”ל עשויה עדיין לסייע בבדיקות סקר לזיהוי אלו מצויים בסיכון להדרדרות תפקודית.

אולם, החוקרים מוסיפים כי למחקר יש מספר מגבלות, כולל עיצוב המחקר, גודל מדגם קטן, וההגדרות ששימשו להגדרת הפרעה בתפקוד ביצועי. ההגדרה התבססה על מעט מאוד מדדים של היכולת הביצועית. כמו כן, כיום אין קריטריון מוכח להגדרת הפרעה בתפקוד ביצועי בקשישים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר תומכים בהשערה לפיה אנמיה קלה עשויה להיות גורם סיכון בלתי-תלוי להפרעה בתפקוד ביצועי בקשישים מהקהילה. הם מוסיפים כי דרושים מחקרים נוספים לבדיקת השפעות המוגלובין על התפקוד הביצועי בקשישים.

J Am Geriatr Soc. 2006;54:1429-1435

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה