הקשר בין זיהום RSV ומרקרים של אלרגיה (Virus Genes.)

זיהום RSV (Respiratory Syncytial Virus) מסכן את חייהם של יילודים, ילדים וקשישים. במהלך שנות השישים ניסו לפתח חיסון FI-RSV (Formalin Inactivated RSV), אך הדבר החמיר את הזיהום בילדים מחוסנים, והוביל לאישפוז, בעוד שבילדים לא-מחוסנים הזיהום הוביל לתסמינים קלים יותר. הסיבה לכך נותרה חידה, שנפתרה בהדרגה בעשור האחרון, בעקבות מחקרים לבדיקת הבסיס המולקולרי של זיהום RSV.

ניסויים קליניים בחולים עם זיהום RSV מצאו רמות מוגברות של ציטוקינים מסוג Th2 ו-IgE בסרום של החולים, דבר הרומז למצב דמוי-אלרגיה שהתפתח במהלך הזיהום. הביומרקרים לאלרגיה בעקבות אלרגנים אנדוגנים וסביבתיים כוללים עליה בולטת בציטוקינים מסוג Th2, דוגמאת IL-4, ונוגדני IgE כנגד האלרגן.

מחקרים בנושא זיהום RSV העלו את האפשרות לכך שהחולים סבלו מאלרגיה עוד לפני זיהום RSV, עיקרון שנזנח מאוחר יותר. מחקרים בנושא HIV-1 העלו את ההשערה לפיה מאחר שזיהום HIV-1 מעורר עליה משמעותית ברמות IL-4 ו-IgE, מצב דמוי-אלרגיה, ייתכן ששלב AIDS הוא התוצאה של אלרגן המשובץ במולקולות גליקופרוטאין gp120 של הנגיף. ההשערה היא כי viral-soluble G glycoprotein (sG) מכיל סופראנטיגן של תאי T (Tsag), היכול להיקשר לאזור V(H)3 של IgE/FcepsilonRI(+) בתאים המטופויאטים, בזופילים, תאי מאסט ומונוציטים, בדומה לאלרגנים, וכי אגרגציה זו מביאה לדה-גרנולציה ושחרור כמויות גדולות של ציטוקינים מסוג Th2 (IL-4, IL-5, IL-10, IL-13) לדם.

סקירה חדשה נועדה לברר את הפתוגנזה של זיהומי RSV, כפי שנמצא במחקרים בנושא הגנים של הנגיף, ולמצוא גישה טיפולית המכוונת למניעת ההשפעות האינהיביטוריות של ציטוקינים מסוג Th2 על המערכת האדפטיבית.

סקירת המחקר המולקולרי של תפקיד Viral Fusion Glycoprotein (F) ו-Attachment Glycoprotein (G) , סיפקה אינפורמציה אודות תפקידם באינפקטיביות של הנגיף בשלב מוקדם, F Glycoprotein משרה שחרור ציטוקינים מסוג Th1 (IL-2, IL-12) ו-IFN-Gamma להפעלת Precursors CTL (pCTL). גליקופרוטאינים G ו-sG נקשרים ל-FKNR1(+) בתאי סיליה של האפיתל הרספירטורי, וכן נקשרים ישירות לאאזונופילים לריאות. האנטיגן יכול להשרות גם שחרור כמויות גדולות של ציטוקינים מסוג Th2 מתאי CD4(+) ומתאי מאסט FCepsilonRI(+), בזופילים ומונוציטים.

בהשוואה ל-gp120 של נגיף HIV-1, ניתן להוכיח כי בחלבוני G ו-sG, דומה האנטיגן של תאי T לסופראנטיגן של תאי CD4(+) באזור gp120. הרמות המוגברות של IL-4 בסרום מעכב את תגובת המערכת האדפטיבית תאי IL-4Ralpha(+) Th1  עוצרים את הסינטזה של ציטוקינים מסוג Th1 ותאי B IL-4Ralpha(+) עוצרים את הסינטזה של נוגדני IgG ו-IgA כנגד הנגיף, ומעודדים מעבר לסינטזת IgE. בנוסף, תאים המטופויאטים משחררים היסטמין ופרוסטגלנדינים, הגורמים לצפצופים. העליה ההדרגתית במוקלולת sG יוצרת גרדיאנט של FKN (Fractalkine), המכוון אאזונופילים פעילים לריאות של החולה.

Virus Genes. 2006 Oct;33(2):235-52

לידיעה ב-Pubmed

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה