מרקר חדש לזיהוי חולי NSCLC המתאימים לטיפול כימותרפי (NEJM)


חוקרים מצאו כי טיפול כימותרפי טוב בחולים עם גידולים שהוסרו במלואם מסוג NSCLC (Non-Small-Cell Lung Cancer) ושליליים ל-ERCC1. מנגד, במקרה של גידולים חיוביים ל-ERCC1 הטיפול הכימותרפי עשוי להביא לתועלת מעטה. לדברי החוקרים, בעתיד הקרוב יהפוך נושא הטיפול המותאם לכל חולה, למציאות ואחת הדוגמאות לכך היא השימוש ב-ERCC1 כמרקר לניבוי יעילות הטיפול הכימותרפי בגידולי NSCLC.

מהתוצאות נראה כי זוהה כלי שיכול להבחין בין החולים שעשויים למצוא תועלת בטיפול כימותרפי המבוסס על Cisplatin, וחולים שאינם צפויים לתועלת רבה מהטיפול.

מחקרים קודמים מצאו תועלת צנועה (4.1% נקודות) בסיכויי ההישרדות לחמש שנים בעקבות טיפול אדג’וונטי המבוסס על Cisplatin. החוקרים חילקו למעלה מ-1860 חולים שעברו הסרה מלאה של גידול NSCLC, לטיפול ב-Cisplatin בשילוב עם תרופה נוספת (Etoposide או Vinca Alkaloid), או לקבוצת ביקורת.

במחקר הנוכחי, המוכר בשם IALT Biology, העריכו החוקרים מרקר להערכת תיקון DNA באמצעות Cisplatin ב-761 דגימות שנלקחו לפני טיפול כימותרפי. באמצעות בדיקות אימונוהיסטוכימיות בדקו החוקרים את ביטוי חלבון ERCC1 בדגימות NSCLC.

מהמחקר עולה כי ביטוי החלבון ERCC1, מרקר ליכולת תיקון DNA של התא, עשיו לנבא את יעילות טיפול כימותרפי אדג’וונטי. בחולים עם רמה נמוכה של ERCC1 (יכולת תיקון DNA חלשה), לטיפול כימותרפי תועלת רבה, בעוד שחולים עם רמה גבוהה של החלבון (יכולת טובה לתיקון DNA), אינם זוכים ליתרון משמעותי בעקבות טיפול כימותרפי אדג’וונטי. גם ללא כל טיפול, הפרוגנוזה בחולים עם רמה גבוהה של ERCC1, טובה יותר.

החוקרים מצאו כי ERCC1 היה חיובי ב-44% מהמשתתפים ושלילי ב-56%. טיפול כימותרפי אדג’וונטי, בהשוואה לקבוצת הביקורת, הביא להארכה משמעותית בהישרדות בחולים שליליים ל-ERCC1 (HR מתוקנן לתמותה של 0.65, 95% CI = 0.50-0.86, p=0.002), אך לא כך בחולים עם גידול חיובי ל-ERCC1 (HR מתוקנן לתמותה של 1.14, 95% CI = 0.84-1.55, p=0.40).

ממצאים כאלו עשויים יום אחד לשמש בצורה נרחבת. ביטויי ERCC1 הוערכו באמצעות מדדים אימונוהיסטוכימיים. מדובר בשיטה פשוטה, אמינה, זולה, ומקובלת.

לא ניתן להסיק מתוצאות המחקר כי ERCC1 הוא מרקר לעמידות לכל סוגי כימותרפיה, או שזהו המרקר היחיד המתאים לניבוי תנגודת ל-Cisplatin. עם זאת, המחקר מאשר את הממצאים של מחקרים קטנים רבים שהציעו כי ביטוי ERCC1 הוא מרקר חשוב לתנגודת ל-Cisplatin ואנלוגים שלו. כעת השאלה שנותרה היא האם ניתן לבחון את הדבר באופן פרוספקטיבי.

N Engl J Med. 2006;355:983-991,1054-1055.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה