האם חלה עליה דרגת השחיקה של רופאים במרכזי רפואה ראשוניים בישראל? (IMAJ)

שחיקה מקצועית היא מחלה המציבה הן את הרופאים והן את המטופלים בסיכון.

לאור העליה ברמת השחיקה של רופאים, European Forum of Medical Association ו-World Health Organization פירסמו במרץ 2003 הודעה בנושא החשש הכבד בעקבות הסיטואציה המתהווה, וקראו לכלל אירגוני הרפואה הארציים להגביר את תשומת הלב לבעיה, לעקוב וללמוד את הסיבות לשחיקה המקצועית ולפתח שיטות מניעה.

מחקר שנערך בישראל נועד להשוות את דרגת השחיקה בין שני מדגמים נפרדים של רופאים במרכזי רפואה ראשוניים, כפי שנמדדו באמצע שנות התשעים, עם דרגת השחיקה במדגם דומה אך קטן יותר, משנת 2001, בכדי לאפיין בקווים כלליים את הבסיס התיאורטי לשחיקה מקצועית.

במחקר נכללו 508 רופאים במרכזי רפואה ראשוניים שהועסקו ע”י שירותי הבריאות של קופת חולים כללית. המדגם לא היה מייצג, וכלל רופאי משפחה, רופאי ילדים ומנהלי מרפאות. הנתונים נאספו באמצעות שאלונים אנונימיים שחולקו לרופאים.

מהתוצאות עלה כי רמת השחיקה היתה גבוהה יותר באופן משמעותי במדגם משנת 2001, בהשוואה למדגם מאמצע שנות התשעים, בעיקר בקרב מנהלי מרפאות.

למרות מגבלות המחקר, הממצאים מעידים על כך שדרגת השחיקה מצויה במגמת עליה בקרב רופאים ראשוניים בישראל. ייתכן שהסיבה לכך נעוצה בעליה המשמעותית בעומס העבודה ובקונפליקטים בעקבות התפקיד, בעקבות יישום חוק זכויות החולה וחוק ביטוח בריאות. 

מאחר שהממצאים תואמים את המגמה הרווחת באירופה, לא ניתן להתעלם מתוצאות המחקר, והחוקרים ממליצים לערוך מחקר סיסטמי בנושא השחיקה בקרב כל מקצועות הרפואה, בכדי לאתר את המקורות האפשריים לסינדרום זה, ולפתח שיטות לטיפול ומניעת השחיקה המקצועית.

IMAJ 2004: 6: August: 451-455

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה