האם קפאין מפריע לטיפולי הכנה מפני איסכמיה ? (מתוך Journal of the American College of Cardiology)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת אוגוסט של Journal of the American College of Cardiology, עולה כי קפאין יכול להפחית את האפקטים של טיפולי הכנה מפני איסכמיה (ischemic preconditioning) בבני אדם ולכן יכול להוות סיכון באנשים הנמצאים בסיכון לאירועים איסכמים.

הספרות המפורסמת מצביעה על כך, שמשקאות המכילים קפאין הם בטוחים לשימוש באוכלוסייה הכללית. אך על פי התצפיות של החוקרים, שימוש קבוע בקפאין יכול להיות מזיק בחולים עם מחלת לב קורונרית.

החוקרים שיערו כי היות וקפאין הוא אנטגוניסט לא סלקטיבי של רצפטורים לאדנוזין, הוא יכול לחסום את האפקטים הקרדיופרוטקטיבים של טיפולי  הכנה מפני איסכמיה. טיפולי הכנה מפני איסכמיה כוללים תקופות קצרות של איסכמיה ורה-פרפוזיה, טיפולי הכנה אלה הופכים את המיוקרד ליותר עמיד לתקופות יותר ארוכות של איסכמיה ורה-פרפוזיה. במודל החוקרים השתמשו בירידות באנקסין כאינדיקטור של הכנה איסכמית.

במחקר השתתפו 42 מתנדבים, שעברו תרגילים איסכמים של הזרוע. הנבדקים חולקו רנדומאלית לקבל קפאין או סליין תוך ורידי לפני התחלת התרגילים.

לאחר רה-פרפוזיה, החוקרים מצאו, שללא קפאין, טיפולי ההכנה מפני איסכמיה הורידו את רמת האנקסין, אך לא היו ירידות באנקסין לאחר מתן קפאין.

החוקרים גם ערכו ניסויים in vitro עם טרבקולות, שהופקו מהחולים במהלך ניתוח קרדיאלי. טיפולי הכנה מפני איסכמיה שיפרו התאוששות פוסט איסכמית בנבדקי ביקורת, אך לא באלה שנחשפו לקפאין.

במודלים אלה, קפאין ברמות השוות ל-2-4 כוסות קפה כל יום, פגם בהגנה, שסופקה על ידי טיפולי ההכנה מפני איסכמיה. החוקרים סיכמו כי ייתכן וזה יהיה יעיל לחקור את האפקטים של צריכת קפאין על תמותה ותחלואה קרדיווסקולרית בחולים הנמצאים בסיכון מוגבר לאירועים איסכמים.

J Am Coll Cardiol 2006;48:700-707

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה