מתן פומי של קורטיקוסטרואידים עדיף על מתן באינהלציה בילדים עם אסטמה ברפואת חירום (Pediatrics)

ממחקר שנערך לאחרונה עולה כי פרדניזולון (prednisolone) במתן פומי עדיף על פלוטיקזון (fluticasone) כטיפול בילדים במחלקה לרפואה דחופה עם אקססרבציות חריפות קלות עד מתונות של אסטמה. המחקר פורסם בכתב העת לרפואת ילדים (Pediatrics).

החוקרים ציינו שבמחקר מוקדם יותר הם מצאו שהגישה הפומית מועילה יותר באסטמה חמורה. בראיון שנערך עימה מסרה אחת החוקרות, שהמחקר הנוכחי מראה שפרדניזולון במתן פומי עדיף על קורטיקוסטרואידים גם בילדים עם אסטמה קלה עד מתונה.

החוקרת הוסיפה שלפיכך קרוב לוודאי שקורטיקוסטרואידים במתן פומי הם טיפול הבחירה הן במחלה קלה והן בחמורה.

החוקרים בחנו 69 ילדים בגילאי 6 עד 17 שנים שהתקבלו למחלקה לרפואה דחופה לטיפול באסטמה. התפקוד הריאתי (FEV1) שלהם נע בין 50% ל-79% מהמצופה.

כל המטופלים טופלו באלבוטרול (VENTOLIN), ובנוסף קיבלו 2 מ”ג של פלוטיקזון דרך מינון מדוד במשאף או 2 mg/kg של פרדניזולון במתן פומי, יחד עם כדורי או משאפי פלצבו כנדרש לצורך הסוואה.

כל המטופלים קיבלו סלמטרול (salmeterol) בשחרור וקבוצת הפלוטיקזון קיבלה משאף אבקה יבשה של פלוטיקזון לטיפול עם 500 mcg פעמיים ביום למשך 5 ימים ופלצבו של פרדניזולון. קבוצת הפרדניזולון המשיכה עם 1mg/kg של פרניזולון במתן פומי ל-5 ימים יחד עם פלצבו של פלוטיקזון.

לאחר 4 שעות מתחילת טיפול החירום, התפקוד הריאתי עלה ב-19.1% בקבוצת הפלוטיקזון  וב-29.8% בקבוצת הפרדניזולון. יתר על כן, בנקודה זו, התגובה הוערכה כמעולה ב-76.7% מהילדים בקבוצת הפרדניזולון, לעומת 46.7% בקבוצת הפלוטיקזון.

החוקרים מצאו כי לאחר 48 שעות, ההבדל לא היה משמעותי, ולאחר 6 ימים הוא היה זניח. ואולם, לאחר 48 שעות, 4 מהילדים בקבוצת הפלוטיקזון הדרדרו לעומת אף לא ילד אחד בקבוצת הפרדניזולון.

לאור ממצאים אלה, החוקרים סיכמו באומרם שקורטיקוסטרואידים בשאיפה, כגון פלוטיקזון, אינם מומלצים כיוון שילדים משתפרים מהר יותר תחת טיפול בקורטיקוסטרואידים במתן פומי.

לידיעה המלאה ממדסקייפ

Pediatrics 2006;118:644-650.  

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה