האם היעילות של HRT בטיפול בסימפטומים לאחר הסרת שחלות היא קלה ומצומצמת ? (מתוך Clinical Oncology)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת אוגוסט של Clinical Oncology, עולה כי HRT (Hormone replacement therapy) פחות יעיל לעומת מה שחשבו באופן כללי בטיפול בסימפטומים מנופאוזלים בנשים צעירות עם סיכון גבוה, שעברו PBSO (prophylactic bilateral salpingo-oophorectomy).

HRT  יעיל מאוד בהקלה על סימפטומים וזו-מוטוריים ועל אטרופיה אורו-ג’ניטלית בנשים, שעברו מנופאוזה טבעית. אך מעט ידוע על היעילות שלו בנשים פרה פנופאוזליות, שעברו PBSO.

החוקרים השתמשו בשאלונים, שכללו מידע על סימפטומים אנדוקריניים ועל תפקוד מיני בכדי להעריך את ההשפעה של השימוש ב- HRT בקרב 164 נשים פרה מנופאוזליות, שעברו PBSO. קבוצת נשים זו הושוותה ל-286 נשים פרה מנופאוזליות בסיכון גבוה, שעוברות סיקור גניקולוגי.

לנשים, שהשתמשו ב-HTR לאחר PBSO, היו הרבה פחות סימפטומים אנדוקריניים (גלי חום, הזעות קרות והזעות ליליות) בהשוואה לנשים, שלא השתמשו ב-HRT לאחר שעברו PBSO.

אך עדיין, נשים שעברו PBSO מדווחות על הרבה יותר סימפטומים וזו-מוטורים, יובש בנרתיק, כאב או חוסר נוחות בעת קיום יחסי מין ואיבוד החשק המיני בהשוואה לנשים הנמצאות בקבוצת הביקורת של סיקור גניקולוגי.

לא היו הבדלים בין הקבוצות ברמה של פעילות מינית, למרות שנשים, שהשתמשו ב-HRT לאחר שעברו PBSO דיווחו על יותר אי נוחות במהלך פעילויות מיניות בהשוואה לנשים בקבוצת הביקורת.

למרות שהיעילות של HRT בהקלה על סימפטומים של מנופאוזה טבעית הוכחה בהמון מחקרים רנדומאליים קודמים, ממצאי מחקר זה מציעים, ש-HRT יכול להיות פחות יעיל במקרה של סימפטומים, שנגרמו כתוצאה מניתוח.

לסיכום, על הרופאים לספק לנשים צעירות בסיכון גבוה, ששוקלות לעבור PBSO, מידע מאוזן ומציאותי בנוגע ליתרונות ולחסרונות האפשריים של אסטרטגיית מניעה זו. מידע מאוזן זה יעזור לנשים בקבלת החלטות בנוגע לאסטרטגיית המניעה האופטימאלית עבורן.

J Clin Oncol 2006;24:3576-3582

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה