התערבות טלפונית מסייעת לחולים להתמודד עם כאב (Ann Fam Med)

ממחקר חדש עולה כי התערבות טלפונית הינה יעילה לסייע לחולים להתמודד עם כאב.

לדברי החוקרים, כאב הוא סיבה שכיחה לביקור אצל רופא, ולרוב אינו מנוהל היטב. אולם, גישות המבוססות על התערבות טלפונית נמצאו יעילות במעקב רפואי אחר חולים עם מחלות כרוניות, ללימוד מיומנויות עצמיות לטיפול בכאב ולטיפול בדיכאון.

במחקר חולקו באקראי חולים של 47 רופאים ב-14 מרכזים רפואיים לטיפול סטנדרטי או קבוצת התערבות. כל המשתתפים דיווחו על בעיות כאב מגוונות, כולל 644 עם בעיות פסיכוסוציאליות ו-693 ללא בעיות כאלו. המשתתפים בקבוצת ההתערבות קיבלו מידע מותאם אישית לבעייתם ודאגותיהם (INFO) והורפאים קיבלו פידבק בנושאים אלו (FEED). אחות מחנכת (NE) יצרה קשר טלפוני עם החולים הסובלים מכאב והפרעות פסיכוסוציאליות בכדי ללמד אותם שיטות לפתרון בעיות וכישורים בסיסיים להתמודדות עם כאב. המדדים העיקריים שנבחנו היו מדדי Medical Outcomes Study 36-Item Short-Form ו-Functional Interference Estimate בתחילת המחקר, לאחר חצי שנה ולאחר 12 חודשים.

לאחר חצי שנה, החולים שסבלו מכאב והפרעות פסיכוסוציאליות במסגרת INFOFEED+NE הראו שיפור משמעותי בכאב הגופני (P=0.011), תפקוד פיזי (P=0.025), ויטאליות (P<0.001), תפקוד אמוציונאלי (P=0.048), ומדד Functional Interference Estimate

(P=0.027) בהשוואה למשתתפים שטופלו בטיפול סטנדרטי. למרות שמשתתפים אלו קיבלו רק  3 שיחות טלפון ביום בממוצע, שיפורים אלו נשמרו גם בהערכה לאחר 12 חודשים. בהשוואה למשתתפים בטיפול הסטנדרטי, חולים תחת טיפול INFOFEED בלבד זכו לשיפור מינימלי לאחר 6 חודשים, שלא נשמר בהערכה לאחר 12 חודשים.

בחולים הסובלים מכאב ומבעיות פסיכוסוציאליות, סיוע טלפוני הביא לשיפור משמעותי וממושך בכאב ובבעיות הפסיכוסוציאליות. INFOFEED לבדו כרוך בעלות נמוכה מאוד, NE דורש כ-50$ לחולה (בהנחה שאחות רשומה מרוויחה 30$ בשעה) ו-250$-400$ לחולה שהראה שיפור משמעותי לאחר 6 חודשים (בהנחה ש-12-15 חולים זכו לשיפור בהשוואה לטיפול סטנדרטי).

מגבלות המחקר כוללות אוכלוסיה שהיא לבנה בעיקרה החיה בצפון ניו-אינגלנד, חוסר יכולת לקבוע עד כמה הגיבו הרופאים ל-INFOFEED, העדר בקרה של מרווח הזמן בין ההתערבויות והפגישה הבאה עם הרופא, ונתונים שהיו מבוססים על דיווח עצמי של המשתתפים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי תוצאות המחקר תומכות ביעילות תפירת מידע באופן אישי לחולים הסובלים מכאב, בשילוב עם פידבק לרופא, ותמיכה טלפונית ע”י אחות-מחנכת לניהול עצמי של הכאב. עדיין נותר לקבוע מהי השיטה הטובה ביותר מבחינת עלות/תועלת למסירת מידע ותמיכה לחולים.

Ann Fam Med. 2006;4:341-350.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה