האם שיעול כרוני עלול תורם להתפתחות דלקת בדרכי האויר? (Chest)

ממחקר קטן חדש עולה כי שיעול כרוני עשוי לגרום לדלקת בדרכי האויר הדומה לזו המתפתחת בעקבות מחלות הנחשבות כגורמות לשיעול. החוקרים מסבירים כי מחקרים קודמים הציעו את האפשרות שהשינויים הדלקתיים בדרכי האויר של חולים הסובלים משיעול מעורבים בפתוגנזה של שיעול.

החוקרים שיערו כי הטראומה בעקבות השיעול עלולה בעצמה לעודד שינויים דלקתיים בדרכי האורי בדומה לשינויים בעקבות מחלות הגורמות לשיעול כרוני. הם בחנו את ההשערה ע”י בדיקת המוקוזה של דרכי הנשימה בחולים עם שיעול כרוני בעקבות מחלה אינטה-פולמונרית או אקסטרה-פולמונרית ידועה (13 חולים), עם שיעול לא מוסבר (11 חולים) וביקורות.

בכל החולים הסובלים משיעול זוהו שינויים היסטופתולוגיים במוקוזה של דרכי הנשימה, כולל חשיפת האפיתל, מטפלזיה של תאי גביע, מטפלזיה סקוומוטית או עיבוי ממברנה בזאלית.

כמו כן, בכל החולים הסובלים משיעול זוהתה דלקת כרונית בדרגה מסוימת, וסוג הדלקת לא היה שונה בין קבוצות המשתעלים השונות (למרות שחולים עם מחלה אינטרה-פולמונרית סבלו יותר מדלקת כרונית בהשוואה לחולים עם מחלה אקסטרה-פולמונרית).

החוקרים לא זיהו הבדלים קליניים, דמוגרפיים או היסטופתולוגיים בין החולים עם סיבות ידועות לשיעול כרוני וחולים עם סיבות לא-ידועות לשיעול כרוני.

מהממצאים עולה כי דלקת בדרכי האויר הקשורה בשיעול כרוני עשוי לנבוע מהטראומה של השיעול עצמו. המחקר אינו תומך במסקנות ממחקרים אחרים לפיהם שינויים דלקתיים כרוניים בלימפוציטים בדרכי הנשימה לבדם תומכים באבחנה של אבחנה ספציפית כמו שיעול בלתי-מוסבר.

Chest 2006;130:362-370.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה