אכילה לילית שכיחה בחולי סכרת ועלולה להעלות את שיעור הסיבוכים (Diabetes Care)

מחקר חדש מצא כי אכילה לילית שכיחה בחולי סכרת וקשורה בשיעור סיבוכים גבוה יותר. החוקרים ממליצים על ביצוע בדיקות סקר לזיהוי חולים עם ההפרעה.

לדברי החוקרים, Night Eating Syndrome מאופיין באכילה מוגזמת בשעות הערב והתעוררות ואכילה באמצע הלילה. ייתכן וקיימים גורמים פסיכוסוציאליים ואמוציוניליים הקשורים בהפרעה זו. בחולי סכרת, התנהגות זו עשויה לפגוע באיזון רמות הסוכר ותעלה את הסיכון להשמנת יתר וסיבוכים.

החוקרים בדקו 714 חולי סכרת מסוג 1 וסוג 2 לבדיקת שיעור החולים שדיווחו על אכילת 25% או יותר מכמות המזון היומית שלהם לאחר שעות ארוחת הערב המקובלות. כמו כן, הם ביצעו בדיקות סקר לדיכאון עמוק, סיפור של טיפול לא-הולם בילדות וטריגרים אמוציונליים.  החוקרים בחנו אם חולים שדיווחו על אכילה לילית היו במצוקה פסיכוסוציאלית גדולה יותר, רמות המוגלובין A1c גבוהות יותר , שיעור גבוה יותר של השמנת יתר וסיבוכי סכרת, בהשוואה לחולים ללא הפרעה זו.

מבין 714 החולים, 9.7% דיווחו על התנהגות של אכילה לילית. בהשוואה לחולים ללא ההפרעה, החולים שדיווחו על אכילה לילית פחות שמרו על תזונה נכונה, פעילות גופנית או ניטור אחר רמות הסוכר, שכיחות הפרעות דיכאון היתה גדולה יותר, יחד עם סיפור של טיפול לא-הולם בילדות, אכילה בתגובה לכעס, עצב, בדידות, דאגה או מצבים אמוציונליים.

בהשוואה לחולים ללא הפרעת אכילה לילית, זיהו החוקרים שיעור גבוה יותר של השמנת יתר באלו שסבלו מההפרעה (OR=2.6, 95% CI = 1.5-4.5), בנוסף לערכי HbA1c גבוהים מ-7% (OR=2.2, 95% CI = 1.1-4.1) וסיכון גבוה יותר לשני סיבוכי סכרת או יותר (OR=2.6, 95% CI = 1.5-4.5), לאחר תיקנון לגיל, מין, גזע ודיכאון עמוק.

החוקרים מסכמים כי קיים קשר בין אכילה לילית ותוצאות קשות יותר בחולי סכרת. בדיקות סקר עשויות לסייע בזיהוי חולי סכרת הסובלים מהפרעה זו.

מגבלות המחקר כוללות עיצוב מחקר חתך, שימוש באמצעי יחיד כבדיקת סקר לאכילה לילית, חוסר אפשרות להכליל את התוצאות על כללי חולי הסכרת ברפואה ראשונית, ושיעורי תגובה של 45% בלבד.

טיפול פרמקולוגי להפרעות שינה עשוי להקטין את האפשרות לאכילה לילית בתגובה למצב אמוציונלי. החוקרים מאמינים כי חינוך באשר לטיפול עצמי בסכרת והקשר בין טיפול עצמי ותוצאות הסכרת יסייע לחולים להבין את חשיבות המנגנונים ההתנהגותיים, הפסיכולוגיים והפיזיולוגיים בבסיס הביטויים הקליניים הללו.

Diabetes Care. 2006;29:1800-1804.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה