שיעור גבוה מאוד מהצעירים חולי סוכרת סוג 2 סובל מ-2 גורמי סיכון קרדיווסקולרים לפחות (Diabetes Care)

במקביל למגפת ההשמנה בארה”ב קיים גידול בשכיחות הסוכרת בין צעירים – כך עולה ממחקר חדש המוצג ב-Diabetes Care ואשר מצביע על מגמה מסוכנת לפיה אחד מתוך כל 5 צעירים חולי סוכרת כבר פיתח שני גורמי סיכון נוספים למחלת לב מוקדמת.

במהדורת אוגוסט של ה-Diabetes Care נכללות גם הנחיות טיפול חדשות שפותחו ע”י האגודה האמריקאית לסוכרת (ADA) שמטרתן לסייע לרופאים לבחור את הטיפולים המתאימים ביותר להפחתת רמות סוכר בחולי סוכרת סוג 2.

ע”פ המחקר כ-20% מהצעירים הסוכרתיים (כאשר 92% מחולי סוכרת סוג 2, ו-14% מחולי הסוכרת סוג 1) חוו לפחות שני גורמי סיכון קרדיווסקולרים נוספים.

 המחקר המוכר בשם SEARCH for Diabetes in Youth Study מצא שעודף משקל והשמנת יתר, יתר לחץ דם ורמות גבוהות של טריגלצרידים היו קשורים באופן קיצוני עם צעירים חולי סוכרת סוג 2, וקשר פחות חזק לחולי סוכרת סוג 1.

בדומה למבוגרים, שכיחות גורמי סיכון למחלת לב (CVD) היו גבוהים יותר בין מיעוטים אתניים מאשר בלבנים שאינם היספניים. כמו כן הם היו גבוהים יותר בין נערות מאשר בבנים.

החוקרים ממליצים על שמירת ובקרת משקל, ליפידים ולחץ דם בקרב צעירים עם סוכרת בכדי למנוע או לדחות את התפתחות המחלות הקרדיווסקולריות בעת התבגרותם.

ההנחיות החדשות שמופצות ע”י ADA מדגישות את החשיבות הרבה של שליטה בסוכרת סוג 2 במיוחד לאור התפשטות המחלה. המחקרים מראים ששמירה על רמות סוכר בדם הדומות לאלו של אדם בריא מסייעות במניעת סיבוכים רצינייים של מחלת סוכרת סוג 2, כמו מחלת כליות ועצבים. לשמירה על רמות הסוכר יש גם אפקט מונע בחולי סוכרת סוג 1.

במטרה לסייע לבחור את הטיפולים המתאימים ביותר להפחתת רמות סוכר, ADA מפרסמת את מסמך הקונצנזוס הכולל את הנקודות העיקריות הבאות:


  • יש לשאוף להגעה לרמות נורמליות של סוכר, היינו A1C נמוך מ-6.1% ולפחות להשיג יעד של מתחת ל-7% .

  • התחלת הטיפול צריכה להיות באמצעות שינוי אורח חיים וטיפול במטפורמין.

  • הוספת אחד מ-3 קבוצות התרופות הקיימות לטיפול במידה ואין ירידה מהירה לרמות ה-A1C הרצויות

  • לעשות שימוש באינסולין כאשר הטיפולים התרופתיים האחרים אינם מביאים את החולה לרמות הסוכר הרצויות.

  • בקרת תוצאות הטיפול והחלפת הטיפול בהתאם צריכים להתבצע אחת לשלושה חודשים לפחות.

לדיווח ב-Docguide

Diabetes Care 29:1891-1896, 2006

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה