האם הקוטר הפנימי של כלי דם ברשתית מנבא את הסיכון למוות הקשור למחלת לב כלילית? (מתוך Heart)

ממחקר מבוסס על אוכלוסייה שנערך לאחרונה עולה כי הקוטר הפנימי של כלי דם ברשתית קשור באופן בלתי תלוי לסיכון למוות הנקשר למחלת לב כלילית (CHDcoronary heart disease), בעיקר בנשים. המחקר פורסם בכתב העת ללב (Heart).

החוקרים ציינו כי הממצאים מרמזים על כך שלתהליכי מחלה מיקרווסקולרית יש תפקיד בולט יותר בפתוגנזה של CHD בנשים, ועל האפשרות שיש תפקיד לוורידונים ולעורקיקים ברשתית בהערכת הסיכון ל-CHD בגברים ובנשים.

המחקר כלל 3654 משתתפים בגילאי 49 עד 75 שנים בעת תחילת המחקר. החוקרים השתמשו בצילום רשתית כדי להעריך את הקוטר הפנימי של כלי דם ברשתית בעת תחילת המחקר, וזאת בכדי לקשר את הממצאים לתוצאות הקשורות ל-CHD במשך 9 שנים.

החוקרים ציינו כי במהלך תקופת המעקב מתו 78 נשים ו-114 גברים כתוצאה מסיבות הקשורות ל-CHD.

החוקרים דיווחו כי לאחר התייחסות לגורמי סיכון מסורתיים, עולה כי עלייה בכל סטיית תקן בקוטר הפנימי של הוורידונים מעלה את הסיכון למוות כתוצאה מסיבות הקשורות ל-CHD פי 1.8 ופי 2.0 בגברים ובנשים, בהתאמה.

בנוסף, בקרב נשים, אך לא בקרב גברים, עלייה בכל סטיית תקן ביחס עורקיקים לוורידונים ובקוטר הפנימי של העורקיקים מגדילה את הסיכוי למוות מסיבות הקשורות ל-CHD פי 1.5 ופי 1.9, בהתאמה.

הקוטר הפנימי של כלי הדם ברשתית אינו מהווה גורם חיזוי משמעותי למוות כתוצאה מסיבות הקשורות ל-CHD במטופלים מבוגרים מגיל 75 שנים, כך על פי הדיווח.

החוקרים הדגישו כי למרות שדווח בעבר על הקשר שבין סיכון ל-CHDו- retinal microvasculature, הרי שלמיטב ידיעתם המחקר הנוכחי הוא הראשון שלא רק בחן את היחס של עורקיקים לוורידונים אלא גם בחן את הקשר שבין הקוטר הפנימי של עורקים ווורידונים למוות מ-CHD.

החוקרים הוסיפו כי הממצאים תומכים בשימוש בצילום רשתית בהערכת סיכון קרדיווסקולרי.

לידיעה המלאה ממדסקייפ

Heart 2006. 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה