האם חששות ותפיסות מוטעות הם שמניעים את הבחירות של מטופלים בסרטן הערמונית? (מתוך cancer)

ממחקר שנערך לאחרונה עולה כי מטופלים שאובחנו כסובלים מסרטן ערמונית ממוקם לעיתים קרובות אינם משתמשים במידע שניתן להם מהרופאים המטפלים בנוגע לאופציות הטיפוליות, הסיכונים והתוצאות הצפויות. המחקר פורסם בכתב העת לסרטן (cancer).

במקום לעשות כן, כך עולה מהדיווח, המטופלים נוטים לבסס את ההחלטות הטיפוליות על חששות וחוסר וודאות, רשמים מוטעים, ומעשיות המגיעות לאוזניהם ממכרים שטופלו בסרטן הערמונית.  

בכדי למצוא מהם הגורמים המשפיעים על תהליך קבלת ההחלטות של המטופלים, החוקרים ראיינו 20 גברים עם אבחנה טרייה של סרטן הערמונית.

החוקרים ציינו כי גילאי המשתתפים נעו בין 54 ל-80 שנים. לכל המשתתפים היה גידול בערמונית, שהוגדר קלינית כגידול ממוקם, מדרגה בינונית (intermediate grade) ועם ערך PSA חציוני של 7.4. 

כפי שדווח בעבר, ובלי קשר לידע האינטלקטואלי בנוגע למצבם הרפואי, מרבית הגברים שאפו לעבור טיפול מוקדם ככל הניתן. למטופלים היו דיעות שאינן משתמעות לשתי פנים בנוגע לכריתת הערמונית (prostatectomy), אותה נראה כי הם משווים ל- gold standard.

החוקרים דיווחו, כי 8 מהמטופלים הכריעו שניתוח מהווה את האופציה הטובה ביותר, וזאת כיוון שהם חשבו שלטיפול זה יש את הסבירות הגבוהה ביותר לסלק כל עקבות של הסרטן. החוקרים הוסיפו כי בהשוואה לניתוח, צורות טיפול אחרות הינן פחות מיידיות, פחות נראות לעין, יותר מסתוריות ויותר לא ברורות.

בקרב המטופלים שדחו את האופציה של כריתת הערמונית, המשיכו החוקרים, חלק מהסיבות שהועלו היו מבוססות על האמונה שניתוח והרדמה הם מסוכנים ויכולים להיות אפילו קטלניים, שההחלמה מהם ממושכת וכואבת, שחשיפת הגידול לאוויר עשוייה לגרום לו להתפשט, ושניתוח גורם לאימפוטנציה.

ללא קשר לאופציה שנבחרה, אף אחד מהמטופלים לא השווה מפורשות בין תופעות הלוואי של הטיפולים השונים, כך על פי הדיווח.

19 מהמטופלים היו מודעים לחוויות של מכריהם, והחוקרים מצאו כי היה סיכוי גבוה בהרבה שהם יבססו את הבחירות הטיפוליות שלהם על מידע זה במקום על עצת הרופאים המטפלים. כמחצית מהמטופלים חיפשו באופן עצמאי מידע בנוגע למחלתם, אבל המידע שהם מצאו הוגדר על ידם כמבלבל וסותר. 

החוקרים המליצו לרופאים לתאר בצורה מפורשת את התפיסות המוטעות השכיחות, לתקן אותן, ולהקדיש תשומת לב יתרה לחששות המטופלים ולאופן בו משפיעות עליהם מעשיות שונות בנושא.

לידיעה המלאה ממדסקייפ


Cancer 2006;107.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה