האם אקופונקטורה טובה לטיפול באוסטוארתריטיס של הברך? (Ann Intern Med.)

מחקר חדש מצא כי טיפול אקופונקטורה במחטים מקל על הכאב בחולים הסובלים מאוסטוארתריטיס של הברך, ללא תלות בשימוש בנקודות המסורתיות לפי אקופונקטורה סינית (Traditional Chinese Acupuncture TCA).

למרות הפופולרית של אקופונקטורה, עדיין אין עדויות חד-משמעיות להוכחת יעילותה. מאחר שאין טיפול מרפא לאוסטוארתריטיס, מרבית ההנחיות הקיימות ממליצות על גישה פרמקולוגית מגוונת, עד לאינדיקציה להחלפת ברך.

1007 חולים עם כאב כרוני של מעל 6 חודשים בעקבות אוסטוארתריטיס של הברך חולקו באופן אקראי לטיפול שכלל 6 טיפולי פיזיותרפיה וטיפול בתרופות אנטי-אינפלמטוריות בהתאם לצורך, יחד עם 10 מפגשי TCA , 10 מפגשים של טיפול מדומה, או 10 ביקורי רופא בתוך 6 שבועות.

בתחילת המחקר, כל המשתתפים ענו על הקריטריונים של American College of Rheumatology (ACR) להגדרת אוסטוארתריטיס של הברך, עם מדד Kellgren-Lawrence של 2 או 3. אם הטיפול הראשוני נתפס כמוצלח בחלקו, המטופלים יכלו לבקש עד 5 מפגשים או ביקורים נוספים. המדד העיקרי שנבדק היו שיעורי ההצלחה, שהוגדרו כשיפור של 36% לפחות ב-Western Ontario and McMaster Universities Osteoarthritis (WOMAC) בשבוע 26. מדדים משניים כללו את מדד WOMAC ואת ההערכה הכללית של המטופל.

שיעורי ההצלחה עמדו על 53.1% עבור TCA, 51% עבור טיפול מדומה, ו-29.1% עבור טיפול שמרני. הסיכון היחסי של TCA בהשוואה לטיפול שמרני עמד על 1.75 (95% CI = 1.43-2.13), והסיכון היחסי של טיפול מדומה בהשוואה לטיפול שמרני עמד על 1.73 (95% CI = 1.42-2.11). לא נמצא הבדל בין TCA ובין טיפול דמה (RR=1.0, 95% CI = 0.87-1.17).

בהשוואה לטיפולי פיזיותרפיה וטיפול אנטי-אינפלמטורי בהתאם לצורך, תוספת של TCA או טיפול אקופונקטורה מדומה הביאו לשיפור גדול יותר במדד WOMAC בשבוע 26. לא נמצא הבדל בעל משמעות סטטיסטית בין TCA וטיפול דמה, שהעיד על כך שההבדל הנצפה עשוי לנבוע מהשפעת פלסבו, הבדלים בכוח המגע, או השפעה פיזיולוגית של המחטים בלא תלות באם נעשה לפי עקרונות TCA או לא.

מגבלות המחקר כוללות העדר סמיות בין אקופונקטורה וטיפול מסורתי, כשלון לנטר היענות לאקופונקטורה עם פרוטוקולי המחקר, ומגע פחות אינטנסיבי בין המטפל והמטופל בקבוצת הטיפול השמרני.

החוקרים מאמינים כי תוצאות המחקר תומכות בתפקיד אקופונקטורה כחלק ממגוון הטיפולים בחולים עם מוגבלות פונקציונאלית וכאב בעקבות אוסטוארתריטיס של הברך, גם אם מנגנוני ההשפעה אינם ברורים. אקופונקטורה עשויה לשפר את הטיפול השמרני ולהוריד את הצורך במשככי כאבים. דרושים מחקרים נוספים כדי לקבוע אם המנגנון של האפקט הנצפה של אקופונקטורה נובע מההשפעה הפיזיולוגית של מחטים, עוצמת המגע, או השפעות פלסבו.

Ann Intern Med. 2006;145:12-20

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה