טיפול ב-Clozapine מעלה את הסיכון לסינדרום מטבולי (מתוך Am J Psychiatry)

ממחקר חדש עולה כי טיפול ב- Clozapine, הנחשבת לאחת התרופות האנטי-פסיכוטיות היעילות ביותר , מעלה את הסיכון לסינדרום מטבולי.

Clozapine הוא התקווה האחרונה לאנשים רבים, אך קיימים סיבוכים ארוכי טווח. מהמחקר עולה כי חולים הנזקקים לתרופה היעילה ביותר מצויים בין הפטיש לסדן.

הממצאים נובעים ממחקר שכלל 93 מטופלי-חוץ שטופלו ב- Clozapine כטיפול לסכיזופרניה או הפרעה סוציואפקטיבית. החוקרים השוו בין שכיחות סינדרום מטבולי בקבוצה זו ובין השכיחות בקבוצת ביקורת שכללה 2701 משתתפים, תואמים מבחינת גיל, BMI וגזע/מוצא אתני.

סינדרום מטבולי, לפי הגדרת National Cholesterol Education Program, כוללת לפחות שלושה מהבאים היקף מותניים מעל 102 ס”מ בגברים, או מעל 88 ס”מ בנשים ;  רמות טריגלצרידים בצום גבוהות מ-150 מ”ג לד”ל  ;  רמות HDL נמוכות מ-40 מ”ג לד”ל בגברים או נמוכות מ-50 מ”ג לד”ד בנשים  ;  לחץ דם של לפחות 130 מ”מ כספית סיסטולי או 85 דיאסטולי ;  ורמות סוכר בצום גבוהות מ-100 מ”ג לד”ל.

כמעט 54% ממטופלי Clozapine סבלו מסינדרום מטבולי, בהשוואה ל-20.7% ממשתתפי קבוצת הביקורת. בנוסף לטיפול ב- Clozapine, פרמטרים נוספים שנמצאו קשורים בסינדרום מטבולי כללו גיל, ו-BMI גבוה.

לדברי החוקרים, יש להעלות את המודעות של רופאים לנושא, כדי שיוכלו לעקוב אחר המטופלים ולהתערב במהירות כאשר יש מקום למנוע סיבוכים ארוכי טווח בעקבות הטיפול.

Am J Psychiatry 2006;163.

ידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה