האם בדיקת אולטרסאונד טרום לידתית אינה מתאימה לזיהוי מומי לב מולדים? (מתוך International Journal of Obstetrics and Gynaecology)

ממחקר שנערך לאחרונה עולה כי בדיקת אולטרסאונד שגרתית בשבועות 12 או 18 להריון אינה מזהה את מרבית מומי הלב המולדים המג’וריים. המחקר פורסם בכתב העת הבינלאומי למיילדות וגניקולוגיה (BJOGAn International Journal of Obstetrics and Gynaecology).

בראיון שנערך עימה, ציינה אחת החוקרות כי אין לסמוך על בדיקת סקר של שקיפות עורפית (NTnuchal translucency) כאמצעי סקירה למומי לב בעובר.

החוקרים השוו את שיעור האבחנה הטרום לידתית של מומי לב מולדים בין שתי גישות: בדיקת אולטרסאונד אחת שגרתית בשבועות 12-14, כולל הערכת NT, לעומת בדיקת אולטרסאונד אחת שגרתית בשבוע 18. 

החוקרים דיווחו כי בקבוצה בה נערכה הבדיקה בשבוע 12, רק 7 מתוך 61 (11%) המקרים של מום לב מג’ורי זוהו לפני הלידה, ובקבוצה שנבדקה בשבוע ה-18 אובחנו לפני הלידה רק 9 מתוך 60 (15%) המקרים.

על פי התוצאות, בקבוצה שעברה סקירה בשבוע ה-12, ל-3 מתוך 61 העוברים שנולדו עם מום לב מג’ורי הייתה NT של 3.5 מ”מ לפחות, אולם באף אחד מעוברים אלה לא אובחן מום הלב לפני הלידה. 

החוקרים סיכמו באומרם כי למרות העוצמה הנמוכה (low power) של המחקר, הם מאמינים כי התוצאות אינן תומכות ברעיון של החלפת הגישה על פיה הבדיקה נערכת בשבוע 18 בגישה על פיה יש לערוך את הבדיקה בשבוע ה-12, וזאת בהתאם להגדרת גישות אלו במחקר שנערך.

בראיון שנערך עימה ציינה החוקרת כי האחראיםלמתן שירותי אולטרסאונד צריכים להקדיש זמן ומשאבים לחינוך והכשרת סקירת לב בעובר של אלו המבצעים בדיקות אולטרסאונד עובריות שגרתיות, ולארגן את השירותים בדרך כזו שכל אישה הרה תזכה לעבור בדיקת אולטרסאונד שמבוצעת על ידי צוות מיומן. החוקרת הוסיפה, כי במידת הצורך, ייתכן כי האחראים ייבחרו לרכז את שרותי סקירות העובר בכדי להבטיח שירות באיכות גבוהה.

לידיעה המלאה ממדסקייפ

BJOG 2006;113:675-682.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה