האם זוהו ממצאים גנטיים שמרמזים על נטייה לפיתוח בעיות לב בעקבות טיפול באנתרציקלין? (מתוך ASCO)

ממחקר שנערך לאחרונה עולה כי שונות גנטית עשוייה להסביר מדוע חלק מהילדים שמקבלים קיבול כימותרפי באנתרציקלין (anthracycline) מפתחים בעיות קרדיאליות מאוחר יותר במהלך חייהם. על ממצאים ראשוניים אלו דווח בכנס השנתי של האיגוד האמריקאי לאונקולוגיה קלינית (ACSOthe American Society of Clinical Oncology).

החוקרים השתמשו במאגר מידע מתוך ה- large Childhood Cancer Survivor Study כדי להשוות קבוצה של מטופלים שפיתחו אי ספיקת לב גדשתית (CHFcongestive heart failure) לקבוצת ביקורת של מטופלים שלא פיתחו.

החוקרים מצאו תחילה 47 מטופלים עם CHF ו-195 מטופלים לקבוצת הביקורת, כפי שדווח באבסטרקט שפורסם, אולם בהצגת המחקר בכנס דווח על 27 מטופלים עם CHF ו-99 מטופלים בקבוצת הביקורת. החוקר שעמד בראש צוות המחקר הסביר כי הצוות החליט להגביל את המידע למשתתפים לבנים בלבד, וזאת בכדי למנוע כל השפעה מבלבלת אפשרית של שונות גנטית אתנית.

צוות המחקר ביצע גנוטיפיזציה (genotyping) ל-10 פולימורפיזם גנטיים ב-7 גנים, תוך התמקדות בגנים המעורבים במטבוליזם של אנתרציקלינים ושל רדיקלים חופשיים (free oxygen radicals).

החוקר שהציג את הממצאים הסביר כי התמקדות זו הונחתה על ידי הרעיונות החדשים ביותר בתחום, שהעלו את ההנחה שנזק קרדיאלי מאנתרציקלינים מתרחש בתהליך דו שלבי, עם נזק מוקדם שנגרם על ידי רדיקלים חופשיים שעברו ראקטיבציה, בעוד שרעילות כרונית מתווכת על ידי anthracycline alcohol metabolites .

צוות המחקר מצא וריאנטים גנטיים פולימורפיים ספציפיים שנראה כי הם משנים את הסיכון לפתח CHF, ובכללם מוטציות ספציפיות בגנים GSPT ו-3CBR.

החוקר ציין בדבריו כי לא ניתן לומר בהתבסס על מחקר זה שניתן להתחיל לבדוק מטופלים לוריאנטים אלו, וכי יש צורך לבדוק חולים נוספים ולחפש פולימורפיזם נוספים שעשויים להיות חשובים. ואולם, הוסיף החוקר, התקווה היא שבעתיד ניתן יהיה להשתמש במידע מסוג זה כדי להוביל החלטות טיפוליות וכדי לקבוע איזה מהמטופלים ששרדו את מחלת הסרטן צריכים להימצא תחת מעקב קפדני יותר לבעיות לב בשנים שלאחר הטיפול.

במהלך הכנס מסרה בתגובה חוקרת אחרת, שלא הייתה מעורבת במחקר, כי זיהוי סמנים ביולוגיים להתפתחות סיבוכים מאוחרים של כימותרפיה בילדות מהווה אתגר עצום ככל ששיעור הנרפאים ממשיך להשתפר בילדים.


לידיעה המלאה ממדסקייפ

ASCO 42nd Annual Meeting: Abstract 9004. Presented June 3, 2006.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה