האם מבחן פיזיולוגי מאתר מחלת עורקים פריפרית ? (מתוך American College of Cardiology)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת יוני של American College of Cardiology, עולה כי הערכת זמן התאוששות PCr (phosphocreatine) של שריר השוק לאחר מאמץ, תוך שימוש ב-MRS (magnetic resonance spectroscopy), הינה שימושית בזיהוי ובהערכת החומרה של מחלת עורקים פריפרית.

זמן התאוששות PCr תלוי באספקת החמצן העורקי לשריר וביכולת הרקמה להשתמש בסובסטרט. ממצאי המחקר מראים שלאחר מאמץ, זמן התאוששות PCr נדחה בחולי PAD בהשוואה לקבוצת הביקורת הבריאים, ושאיחורים ארוכים יותר הולכים בקורולציה עם תוצאות רעות יותר.

המבחנים הנוכחים להערכת PAD (peripheral artery disease) הינם מוגבלים, בעיקר במדידת התגובה לטיפולים חדשים. ספקטרוסקופיה היא המבחן הכי ישן, אך הוא לא נבדק בקשיחות ביכולתו להעריך PAD.

במחקר השתתפו 20 נבדקים עם PAD סימפטומטי ו-14 נבדקים בריאים. באודם שוכבים ביחידת MR, החולים התאמנו על רגל אחת תוך שימוש במכשיר כיפוף פלנטרי מיוחד. לאחר מכן בוצע ניתוח ספקטרוסקופי על מנת להעריך את זמן התאוששות PCr באמצע השוק.

חולי PAD התאמנו בזמן חציון של 162.5 שניות ואילו קבוצת הביקורת התאמנו 195 שניות. למרות שתקופת האימון הייתה קצרה יותר בקרב חולי ה-PAD, זמן התאוששות PCr היה ארוך יותר בהרבה, 91 שניות מול 34.7 שניות.

זמן התאוששות PCr היה גם פקטור פרוגנוסטי חשוב, לחולים עם זמן התאוששות ארוך היו בעיות במהלך תקופת מעקב של שנה.

לדברי החוקרים, שיטות ההדמיה הנוכחיות ימשיכו להיות העיקריות באבחון PAD, בעוד שזמן התאוששות PCr וספקטרוסקופיה ישמשו בעיקר להערכת חומרת המחלה וימדדו את התגובה לטיפול.

J Am Coll Cardiol 2006;47:2289-2295

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה