טיפולים טופיקליים בלבד מספיקים לשמירה ארוכת טווח על ההשפעה המיטבה של הטיפול האנטיביוטי באקנה

על-פי שני מחקרים שפורסמו לאחרונה, חולים שטופלו תחילה באמצעות אנטיביוטיקה דרך הפה יחד עם ג’ל טופיקלי לטיפול באקנה הצליחו לעיתים קרובות לשמור על מצב העור הנקי יותר שהושג באמצעות שימוש בתרופות טופיקליות בלבד.

אקנה הינו מחלה שכיחה וחוזרת, שהטיפול בה לעיתים ממושך ומורכב, והוא מחייב שילוב אגרסיבי של טיפול במתן אנטיביוטיקה דרך הפה יחד עם תרופה הנמרחת ישירות על העור.

משום שאקנה עלול לחזור לאחר הצלחת הטיפול, יש צורך בטיפול המשך ברבים מהחולים. אולם, בשל רגישות מופחתת של האקנה לאנטיביוטיקות מסוימות, הומלץ להגביל את השימוש באנטיביוטיקה לתקופה בת 3 חודשים. תרופות שנגזרות מויטמין A, רטינואידים טופיקליים, הינן הבחירה להמשך הטיפול בחולים.

במחקר הראשון בחנו החוקרים את יעילות השימוש בג’ל המכיל adapalene, רכיב דמוי רטינואיד, בשמירת השפעות הטיפול המוצלח באקנה. בחולים שהשתתפו הופיע שיפור לאחר מתן טיפול באמצעות הג’ל ו-100 מ”ג doxycycline דרך הפה, או doxycycline יחד עם ג’ל שאיננו מכיל תרופה. במחקר נכללו 253 חולים בגילאי 12-30 שנים והם חולקו באקראי לקבלת המשך טיפול באמצעות ג’ל adapalene או ג’ל שאיננו מכיל תרופה פעם ביום, במהלך 16 שבועות. הערכת מצב האקנה בוצעה בתחילת המחקר וכעבור 4, 12, ו-16 שבועות.

בקבוצה שהמשיכה בטיפול באמצעות ג’ל ה-adapalene הופיעו שיעורים גבוהים באופן מובהק סטטיסטית של שמירה על הצלחות תוצאות הטיפול, שהוגדרה כשיפור של לפחות 50% מאז תחילת הטיפול, בהשוואה לקבוצה שטופלה באמצעות ג’ל שאיננו מכיל תרופה (75% לעומת 54%).

במהלך המחקר, מספר ההתפרצויות גדל בהדרגה בקבוצה שטופלה באמצעות ג’ל שאיננו מכיל תרופה, עך נשמר יציב בקבוצה השניה. מספר גבוה באופן מובהק סטטיסטית של חולים בקבוצה השניה היו “מאוד מרוצים” או “מרוצים” מהטיפול בכלליות, בהשוואה לחולים שטופלו באמצעות ג’ל שאיננו מכיל תרופה (75% לעומת 58%).

החוקרים מציינים כי הממצאים תומכים בקוים המנחים הנוכחיים הממליצים על שימוש התחלתי באנטיביוטיקה עם רטינואידים טופיקליים ולאחר מכן המשך שימוש ב-adapalene, שעשוי לדחות את השנות האקנה.

במחקר השני נבדקו 3 טיפולי המשך שונים בקרב חולים שטופלו בהצלחה באמצעות אנטיביוטיקה דרך הפה יחד עם tazarotene, ג’ל טופיקלי המכיל רטינואיד.

החולים שסבלו מאקנה מדרגת חומרה בינונית עד חמורה טופלו תחילה באמצעות הג’ל יחד עם 100 מ”ג minocycline hydrochloride פעמיים ביום במהלך 12 שבועות. בחולים שבהם הופיע שיפור של 75% לפחות במצב המחלה – ניתן אחד משלושה טיפולי ההמשך השונים: ג’ל רטינואיד עם קפסולות פלצבו, ג’ל שאיננו מכיל תרופה עם קפסולות אנטיביוטיקה, או ג’ל רטינואיד עם קפסולות אנטיביוטיקה. 90 חולים בגיל ממוצע של 22 שנים השלימו את שלב זה של המחקר.

כל הטיפולים נמצאו יעילים בשמירת תוצאות הטיפול הראשוני. כעבור 12 שבועות, עמדו הירידות הממוצעות בשיעור ההתפרצויות שאינן דלקתיות וההתפרצויות הדלקתיות על 60% ו-54%, בהתאמה, בקבוצת ג’ל הרטינואיד, על 52% ו-66% בקבוצת קפסולות האנטיביוטיקה, ועל 64% ו-66% בקבוצת ג’ל הרטינואיד וקפסולות האנטיביוטיקה.

החוקרים מציינים כי טיפול באמצעות tazarotene ו-minocycline יעיל תחילה בשיפור מצב האקנה, וכי ניתן לשמור על השיפור גם במתן ג’ל רטינואיד כטיפול המשך יחיד. הם מדגישים כי המנעות משימוש ארוך טווח באנטיביוטיקה עשוי למנוע הופעת עמידות.

במאמר מערכת מצורף נכתב כי על רופאי העור להתנתק מהחשיבה המסורתית על-מנת לקבל את השימוש ברטינואידים טופיקליים לשמירה על תוצאות הטיפול באקנה. עוד מצויין כי המחקרים מדגימים שטיפול זה מתאים למספר גדול של חולים ועשוי לסייע להפחית את שימוש היתר באנטיביוטיקות לטווח הארוך.

לידיעה ב-doc’s guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה