חשיבות FDG-PET באבחון חום ממקור לא-ידוע

בכנס השנתי של Society of Nuclear Medicine נמסר כי Positron Emission Tomography (PET) באמצעות 18F-Fluorodexoyglucose (FDG) מזהה גדילת תאים אבנורמלית או לא-מבוקרת ותאי דלקת פעילים, ולכן זהו כלי בעל חשיבות רבה לאבחון חולים עם חום ממקור לא-ידוע (FUO).

בכדי לבחון את יעילות השימוש ב-FDG-PET כחלק מהפרוטוקול האבחנתי של FUO באוכלוסיה הכללית , החוקרים גייסו 70 חולים עם FUO, שהוגדר כחום של 101 מעלות פרנהייט ומעלה שעולה ויורד, למשך 3 שבועות לפחות, בהעדר כל אבחנה.

החוקרים השוו את תוצאות הבדיקות המעבדתיות, צילום חזה ו-US בטן עם אלו של FDG-PET.

אבחנה סופית נקבעה במחצית מהמטופלים (n=35). 33% מהבדיקות תרמו קלינית. PPV של FDG-PET עמד על 70% ו-NPV עמד על 95%.

החוקרים מצאו כי FDG-PET תרם יותר משמעותית לאבחנה הסופית בחולים עם חום מתמשך (ולא חום מחזורי) ובחולים עם ESR אבנורמלית או רמות CRP גבוהות.

לדברי החוקרים, הגישה הטובה ביותר היא פרוטוקול מובנה, התחלה בבדיקות מעבדה פשוטות, לאחר מכן צילום חזה ו-US של הבטן, ניתן יהיה לסנן הרבה חולים עם אבחנה.

בשלב זה, רופאים משתמשים לרוב ב”גישת רובה צייד” , לפיה הם ממשיכים להזמין בדיקות עד שמוצאים סיבה. לדוגמא, במחקר הזה בלבד, החוקרים טענו כי בוצעו קרוב ל-1000 מבחנים, ללא בדיקות מעבדה. תוצאות סריקות PET יכולות לסייע בתפירת הבדיקות לפי החולה הספציפי.

החוקרים מציינים כי כמחצית מהחולים עם FUO לא יזכו לעולם לאבחנה, בלא תלות במספר המבחנים שיעברו. בחולים אלו עשויה להיות טמפרטורה גבוהה למשך שנים, שעשויה להיות בעקבות שינוי של המערכת המווסתת טמפרטורה במוח או מחלה אימונית נדירה מאוד.

אפיל לבדיקות PET שליליות יש ערך אינטרינזי, מאחר שרופאים יכולים לאחר מכן להימנע מביצוע בדיקות אחרות לגורם מקומי לשלילת PET.

הוא מעדיף גישה דינמית מולטי-דיסיפלינרית, בה הרופאים המפנים מוזמנים למחקר ודנים בהדמיה עם הרדיולוגים. באופן זה, הרדיולוגים נותנים משוב חיובי יותר, והרופא יבין טוב יותר את הנראה בבדיקתSPET .

לדוגמא, אם בדיקת PET תקינה, ההמלצה היא לבצע בדיקות מתאימות המכוונות לזיהוי הסיבה לחום וכך להימנע צורך ב-CT או MRI, להם סבירות נמוכה לאתר אבנורמליות משמעותית.

לידיעה במדסקיפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה