האם יש לבצע בדיקות סקר רוטיניות לסמים בבני נוער לאחר טראומה?

ממחקר חדש עולה כי יש לבצע בדיקות רוטיניות לשימוש בחומרים אסורים.

שימוש בחומרים אסורים הוא קופקטור חשוב בפציעות בבני נוער. איפיון אוכלוסיה זו יעזור להגדיר רשימה של משתנים הכרחיים להתערבות. קיימות עדויות מדעיות חזקות לפיהן סקירה והתערבות קצרה הן כלי קליני יעיל בתנאי רפואה ראשונית ודחופה, המסייע לחולים לשנות את הרגלי השתיה והשימוש בחומרים אסורים.

במהלך תקופה של 4 שנים, החוקרים בחנו את כל הנערים שנפצעו בגילאי 14-17, שלא הועברו מבית חולים אחר ולא קיבלו טיפול באופיאטים לכאב לפני הסקירה לסמים. מבין 443 משתתפים שענו על הקריטריונים, 308 היו גברים, 135 היו נשים. 3 קבוצות נבנו על סמך פרוטוקול סקירת שתן לאלכוהול, קנאביס, ואופיאטים לא נבדק, שלילי וחיובי.

המדד הממוצע לחומרת הפציעה עמד על 13.5 ± 0.5, עם שיעורי תמותה של 2.9%. מבין 443 המשתתפים, 193 (44%) עברו סקירה (120 גברים, 73 נשים), עם תוצאות חיוביות ב-39% בכל קבוצה. מבין התוצאות החיוביות, 29% גילו אופיאטים, 11.2% אלכוהול ו-20% קנאביס. לא נמצא הבדל בין המינים עבור אלכוהול, קנאביס או אופיאטים.

לא נמצא הבדל משמעותי מבחינת המין, משך השהות, או מנגנון הפציעה בין קבוצת המשתתפים שלא נבדקו ובין אלו עם תשובה חיובית או שלילית. עם זאת, הסיכוי לבצע בדיקת סקר לסמים בני נוער בגילאי 14 נמכה מאוד.

המדד המוצע לחומרת הפציעה היה נמוך יותר בקבוצה של החולים שלא נבדקו (11.4 ± 0.6 לעומת 15.7 ± 1.0, P<0.005). מניתוח התוצאות בקבוצה החיובית והשלילית עולה כי גיל, מין, מדד חומרת החבלה, תוצאה ושהות משך בבת חולים, לא סייעו בניבוי בדיקת סקירה חיובית. עם זאת, תאונות אופניים זוהו כמנבאים כל בדיקת סקר לסמים (<0.005).

סיכויי ההישרדות היו זהים בשלוש הקבוצות.

40% מהנבדקים עם תשובת סקירה חיובית, שתמכה בבדיקות סקר ב-Adolescent Trauma.

מגבלות המחקר כללו העדר מעקב וחוסר יכולת להדגים כי בדיקות סקירה לרעלים משנות את הטיפול הקליני.

החוקרים מאמינים כי בדיקות לסמים כחלק מחבלה כללית היא מרכיב חיוני בטיפול בחבלות בבני נוער. לא ריאלי לניח שכירורגים פדיאטריים אמורים להיות האחראיים הבלעדיים להתחלת או ביצוע פרוצדורה קלה. אולם, כמובילי תוכנית הטראומה, לדברי החוקרים, חסרה התלהבות לתמיכה בתכניות אלו וסקירה סיסטמית של החולה באוכלוסית הטיפול בבני נוער.

J Pediatr Surg. 2006;41:927-930

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה