האם רדיותרפיה עשוייה להועיל בטיפול בנשים קשישות עם סרטן שד? (מתוך Journal of the National Cancer Institute)

ממחקר תצפית גדול שנערך לאחרונה, עולה כי נשים בריאות בשנות ה-70 לחייהן, שמפתחות גידול קטן ולא פולשני בשד עם בלוטות שליליות, הן בעלות סיכוי קטן יותר במידה משמעותית לחזרת המחלה, במידה והן עוברות טיפול קרינתי אחרי למפקטומיה. המחקר פורסם בכתב העת של האיגוד הלאומי לסרטן (the Journal of the National Cancer Institute).

למטופלות בגיל מתקדם עם סרטן שד לובולרי יש גם כן סיכוי גבוה להפיק תועלת מטיפול זה, בשל שיעורי החזרה הגבוהים, אולם לאלו עם מחלות נוספות מרובות יש סיכוי נמוך יותר להפיק תועלת מטיפול זה.

החוקרים ציינו, כי ישנן הנחיות הממליצות נגד טיפול הקרנה בנשים בגיל מתקדם עם סרטן שד מוקדם.

בראיון שנערך עימו, מסר אחד החוקרים כי מחקר חדש זה מספק תובנה נוספת בנוגע לדרך היישום של הנחיות אלו. לדבריו, ישנן קבוצות ספציפיות של נשים בגיל מתקדם עם סרטן שד מוקדם, שהן בעלות סיכוי גבוה להרוויח מטיפול קרינתי, ולפיכך טיפול זה צריך לפחות להישקל עבורן.

החוקרים זיהו 8724 נשים במאגר המידע של ה- Surveillance, Epidemiology, and End Results (SEER)-Medicare, שגילן 70 או יותר, ושעברו ניתוח שמרני לגידול פולשני בקוטר שגודלו עד 2 ס”מ, עם קולטן אסטרוגן חיובי או עם קולטן שהסטטוס שלו אינו ידוע. 

החוקרים דיווחו, כי 6360 מטופלות עברו רדיותרפיה. התוצאות הראשונות להיבדק במחקר היו גידול שני בשד האיפסילטרלי, או צורך מאוחר יותר במסטקטומיה.

במהלך זמן מעקב חציוני של 5 שנים, 84 מטופלות פיתחו גידול שני בשד האיפסילטרלי ו-166 עברו מסטקטומיה. הסיכון לגידול שני היה 5.1% בקרב אלו שלא עברו טיפול קרינתי ו-1.1% בקרב אלו שעברו טיפול קרינתי.

החוקרים העריכו כי עבור מטופלות בגיל 70 עד 74 שנים עם ניקוד אפס ב- Charlson comorbidity index, מספר המטופלות המותאם שטיפול בהן דרוש למניעת ארוע לא רצוי אחד (NNTnumber-needed-to-treat) של סרטן שד שני היה 21. עבור המטופלות במצב הקשה ביותר שגילן 85 שנים או יותר, ה-NNT היה 125. למטופלות אלו אין סיכוי גבוה לשרוד תקופה ארוכה שתספיק לחזרת המחלה, ציינו החוקרים.

החוקר הוסיף בראיון, כי מטופלות בגיל 70 עד 79 שנים בלי בעיות רפואיות משמעותיות אחרות, הן בעלות הישרדות צפוייה ממושכת, ובגלל שהתועלת מטיפול קרינתי גדלה עם הזמן, יש להן את הסיכוי הגבוה ביותר להרוויח מטיפול קרינתי. 

בנוסף, ציין החוקר, מטופלות עם סרטן שד לובולרי, שתקף בערך ב-10%, הן בעלות סיכוי גבוה בהרבה לחזרה אם הן לא מקבלות טיפול קרינתי (HR = 0.018, p < 0.001), כך שמהתוצאות עולה כי כדאי שנשים אלו יקבלו טיפול קרינתי לאחר למפקטומיה.

החוקרים ציינו, כי מאפיינים קלים לזיהוי יכולים לקבוע לאיזה מהמטופלות יש את הסיכוי הגבוה ביותר להרוויח מטיפול קרינתי. בניגוד לכך, הוסיפו החוקרים, זיהוי מטופלות בעלות סיכוי נמוך להרוויח מטיפול קרינתי ישרת את המטרה למזער את מספר הנשים בגיל מתקדם שייחשפו שלא לצורך למורבידיות, לעלויות ולחוסר הנוחות הכרוכים בטיפול קרינתי לשד.

לסיכום, כתבו החוקרים, פרט למטופלות בגיל מתקדם עם מחלות נוספות מרובות, טיפול קרינתי צריך להישאר הסטנדרט של הטיפול.

על פי הערת העורכים, מדובר בממצאים קריטיים, כיוון שיש הטרוגניות משמעותית בתוחלת החיים בקרב נשים בגיל מתקדם. כך לדוגמה, הוסיפו העורכים, תוחלת החיים של אישה בת 70 שמצבה הבריאותי הוא ברביעון התחתון היא 9 שנים, בעוד שתוחלת החיים של אישה בת 79 שמצבה הבריאותי הוא ברביעון העליון היא 14.6 שנים.

לידיעה המלאה ממדסקייפ

J Natl Cancer Inst 2006;98:660-661,681-690

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה