האם הדגמה של סידן בעורק קורונרי משפרת את היענות החולה ? (מתוך Atherosclerosis)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת אפריל של Atherosclerosis, עולה כי חולים א-סימפטומטים בסיכון גבוה ל-CVD (cardiovascular disease), שיכולים לראות את משקעי הסידן בעורקים הקורונרים (CAC) שלהם, עתידים יותר לקחת תרופות להורדת שומנים ולשנות את גורמי הסיכון ההתנהגותיים שלהם.

אפילו שהיתרונות של תרופות להורדת שומנים ידועים, חולים בסיכון לא משתמשים בהם בתדירות שהם צריכים להשתמש.

החוקרים ביצעו EBT (electron beam tomography ), שהראה CAC כנקודות לבנות בהירות בעורקים הקורונרים של המשתתפים. חולים עם CVD בנקודת ההתחלה, אלה עם אירועים קרדיאליים זמניים ואלה שלא נרשם להם טיפול בסטטין, הוצאו מהמחקר.

במחקר השתתפו 505 נבדקים, שמילאו שאלונים בנוגע לגורמי סיכון בנקודת ההתחלה ולאחר שלוש שנים. המשתתפים רובדו על פי רביעוני דירוג CAC.

התוצאות הראו שבקרב החולים ברביעון הראשון, 52% נצמדו לטיפול בסטטין, הדבר עלה ל-91% בקרב הרביעון הרביעי (p = 0.0001). שינוי התזונה עלה מ-41% בקרב אלה עם דירוג CAC הכי נמוך ל-64% בקרב אלה עם הכי גבוה. (p = 0.001).

תבניות דומות נראו בקרב פרטים, שעישנו או שהיה להם יתר לחץ דם, סוכרת או היסטוריה משפחתית של מחלת לב קורונרית. אחרי תקנון לערפלנים, הייתה סבירות של פי 10, שהנבדקים ברביעון העליון ימשיכו את הטיפול להורדת שומנים בהשוואה לאלה ברביעון התחתון.

החוקרים מאמינים שהשיפור בהצמדות החולים לטיפול משקף שינוי באיום הנראה לעין של החולים (והרופאים שלהם) של מחלת הטרשת עורקים שלהם לאחר בדיקת ה-EBT.  גם CT מולטי דיטקטור, שגם יכול להציג CAC, יכול להיות תחליף הגיוני ל-EBT.

Atherosclerosis 2006;185:394-399

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה