האם קורונרי CT מעביר מנת קרינה גדולה למדי ? (מתוך Journal of the American College of Cardiology)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת מאי של Journal of the American College of Cardiology, עולה כי מנת הקרינה האפקטיבית הממוצעת של MSCT coronary angiography (multislice computed tomography) גבוהה משמעותית בהשוואה לאנגיוגרפיה שגרתית.

החוקרים העריכו והשוו מנות קרינה אפקטיביות של בדיקת אנגיוגרפיה קורונרית שגרתית ושל בדיקת MSCT coronary angiography המשתמשת בסורק של 16 חתכים.

המנה האפקטיבית לוקחת בחשבון את כמות הקרינה הנספגת באיברים וברקמות שונים, את האפקטיביות הביולוגית היחסית של הקרינה הנמצאת בשימוש ואת הרגישות הרדיולוגית השונה של כל רקמה ואיבר.

במחקר השתתפו 180 נבדקים, עם חשד למחלת עורקים קורונרית, שעברו אנגיוגרפיה בעזרת שתי הבדיקות הנ”ל. הגיל הממוצע של משתתפי המחקר היה 63 שנה.

על פי התוצאות, המנה האפקטיבית של MSCT coronary angiography הייתה 14.7 mSv לעומת מנה אפקטיבית של 5.6 mSv באנגיוגרפיה השגרתית. ההבדל היה משמעותי.

מנה אפקטיבית של 14.7 mSv נושאת בחובה את הסיכון של גרימת סרטן פטלי של 1:1400, בעוד שמנה אפקטיבית של 5.6 mSv נושאת סיכון של 1:3600.

לקורונרי CT יש סיכון יותר גדול לסרטן בהשוואה לאנגיוגרפיה שגרתית, למרות שאין לו סיכוני תחלואה ותמותה אינבסיבים.

עם התפתחות התפקיד הקליני של CT קורונרי אנגיוגרפיה לא פולשנית, על הרופאים לזכור שהשימוש בקרינה מייננת בחשיפות רפואיות צריך להיות מוצדק ויעיל ככל האפשר.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה