הנחיות מעודדות רופאים לדון בנושא שימור פוריות בחולי סרטן בשלב מוקדם (J Clin Oncol )

הנחיות חדשות של American Society of Clinical Oncology דוחקות באונקולוגים לדון בנושא שמירת פוריות בחולי סרטן בשלב מוקדם, כאשר יש עוד זמן להתערבויות בכדי לשמור על האפשרות להביא ילדים.

צוות מומחים התגבש מאחר שהצטברו ראיות לכך שנשים רבות החולות בסרטן חוששות מנושא הפוריות, אך חשו שלא הייתה התייחסות מספקת לנושא. החוקרים סיפרו כי יש לנסות ולהציב את הנושא בחזית בחולי סרטן צעירים.

הצוות ערך חיפוש במסד נתונים אלקטרוני במטרה לבחון את כל המחקרים שבחנו את ההצלחה וההשפעה של התערבויות בנושא הפוריות בחולי סרטן. סה”כ תועדו 233 מחקרים, בנוסף ל-43 סקירות או מחקרים נלווים. הם מצאו כי נערכו מעט מחקרים גדולים רנדומלים, כך שמרבית המידע שברשותם נבע ממחקרי עוקבה, מקרים, מחקרים קטנים, או דיווחי מקרה.

השיטה המוכחת היחידה לשימור פוריות בגברים היא שימור זרע בהקפאה (Sperm Cryopreservation), בעוד שנשים יכולות לשקול Embryo Cryopreservation, ניתוח גניקולוגי שמרני, וטרנספוזיציה של השחלות מחוץ לשדה הקרינה.

כיום נבדקות שיטות אחרות דוגמאת שימור בהקפאה של רקמת אשך או שחלה, ביציות (Oocyte), או דיכוי של הגונאדות. החוקרים מציינים כי שימור רקמת אשך או שחלה בהקפאה עשויה להיות השיטה היחידה בילדים לפני גיל ההתבגרות.

ממחקרים עולה כי רק כמחצית מהאונקולוגים דנים בנושא שימור הפוריות עם המטופלים שלהם.

מדהים לגלות שכאשר חולים מתמודדים עם סרטן, הם מודאגים גם מיכולת ההישרדות שלהם, כולל הפוריות. אונקולוגים רבים חושבים כי חולים רק מקווים לשרוד את הסרטן. החוקרים מאמינים כי הממצאים מוכיחים כי יש חשיבות לנושא התקווה וההישרדות.

אונקולוגים עשויים להסס אם לדון בנושא שימור הפוריות בשל עלויות. עם זאת, החוקרים מציינים כי קיימות תוכניות דוגמאת Fertile Hope (www.Fertilehope.org) שיכולות לספר מידע ואף סיוע כלכלי.

ההנחיות מייעצות לאונקולוגים להעלות את הנושאים ולהפנות חולים למומחי פריון מוקדם ככל האפשר. אך באותו זמן, הם צריכים להיזהר מהעלאת ציפיות לא-הגיוניות.

הרופאים צריכים לקרוא את המטופלים. לעיתים קשה לחולה לעכל יותר מדי מידע ביום האבחנה, אך אונקולוגים צריכים להעלות את הנושא מוקדם ככל האפשר, באמצעות שיקול דעת קליני, לפני שיהיה מאוחר מדי לנקוט בפעולות המתאימות.

J Clin Oncol 2006.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה