האם חיסון עם צברי פקטור B מוריד את הקולוניזציה הנזאלית של סטאפ’ אאורוס? (מתוך Infection and Immunity)

ממחקר שנערך לאחרונה, עולה כי חיסון עם צברי פקטור B (clumping factor B) מוריד את הקולוניזציה הנאזלית של סטפילוקוק אאורוס במודל עכברים. המחקר פורסם בכתב העת לזיהומים וחיסונים (Infection and Immunity).

בראיון שנערך עימו, מסר אחד החוקרים כי המקור של כ-80% מהבקטרמיות של סטאפ’ אאורוס הוא בזן של סטאפ’ אאורוס הנישא באפם של אנשים. לדבריו, הורדת הקולוניזציה הנזאלית עשוייה להיות צעד ראשון חשוב להורדת זיהומי סטאפ’ אאורוס.

החוקרים בחנו את היכולת של צברי פקטור B להשרות תגובה חיסונית שמורידה את הקולוניזציה הנזאלית של סטאפ’ אאורוס.

החוקרים דיווחו, כי עכברים שנחשפו למוטנטים של סטאפ’ אאורוס חסרי צברי פקטור B הראו קולוניזציה מופחתת בהשוואה לעכברים שנחשפו לחיידק מזן בר (wild-type bacteria).

חיסון עם חיידקי סטאפ’ מומתים חסרי צברי פקטור B לא השפיע על הקולוניזציה הנזאלית של סטאפ’ אאורוס, אולם חיסון עם חיידקי סטאפ’ מומתים המבטאים צברי פקטור B הוריד במקצת את שיעור הנשאות, והוריד משמעותית את ספירת המושבות בנחיריהם של העכברים המחוסנים.

החוקרים ציינו, כי חיסון סיסטמי עם צברי פקטור B הוריד משמעותית את מספר יחידות יצירת המושבות של סטאפ’ אאורוס בנחיריהם של העכברים המחוסנים. באופן דומה, חיסון אינטרנזאלי עם צברי פקטור B הביא להעלאת רמות נוגדני IgG ספציפיים כנגד צברי פקטור B ואת רמות נוגדני IgA ברוק במידה משמעותית, והוריד במידה משמעותית את רמות הקולוניזציה הנזאלית של סטאפ’ אאורוס. 

חיסון סביל של עכברים עם נוגדנים מונוקלונאליים כנגד צברי פקטור B הוריד גם הוא את מספר יחידות יצירת המושבות לאף.

החוקרים ציינו עוד, כי תוצאות אלה מצביעות על כך שנוגדני IgG ספציפיים כנגד צברי פקטור B בסרום מספיקים כדי להוריד את הקולוניזציה, ועל כך שתגובת mucosal IgA אינה חיונית להגנה כנגד קולוניזציה נזאלית.

החוקר הוסיף בראיון שנערך עימו, כי לאור עליית השכיחות של חיידקי סאטפ’ אאורוס עמידים לאנטיביוטיקה, קיים אינטרס גובר לפתח חיסון לסטאפילוקוק למניעת זיהומים חמורים. לדבריו, אם ניתן יהיה להרכיב חיסון זה כך שהוא יוריד את הקולוניזציה הנזאלית, יהיה לכך את היתרון שבהורדת גורם סיכון משמעותי לזיהומי סטאפילוקוקים. 

החוקר הסביר כי כפי שעולה ממודל בעלי החיים, ניתן לראות הורדה משמעותית בקולוניזציה הנזאלית בעקבות קבלת חיסון בצברי פקטור B. ואולם, ציין החוקר, החיסון לא מנע לחלוטין קולוניזציה במרבית בעלי החיים. לדבריו, חיסון מולטיקומפוננטי יראה כמעט בוודאות יעילות גבוהה יותר.

לידיעה המלאה ממדסקייפ

Infect Immun 2006;74:2145-2153

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה