מחקר ב”העמק”: יותר ילדים חולים באסתמה, אך פחות נזקקים לאשפוזים

עליה חלה בשכיחות מחלת האסתמה בילדים, כך עולה ממחקר שבוצע במרכז רפואי “העמק”. הדבר התבטא בעלייה במספר האשפוזים עקב אסתמה בעשור האחרון, אך עם זאת, פחתו האשפוזים החוזרים לילדים החולים באסתמה, וזאת בשל אבחון מהיר וטיפול רפואי מונע נכון ללוקים במחלה.

עבודת המחקר התפרסמה לאחרונה במגזין הרפואי IMAJ ובוצעה ע”י ד”ר מנחם רתם, ד”ר אנה ז’יטנסקי וד”ר יוסף הורוביץ, ממרכז רפואי “העמק”.

לדברי ד”ר מנחם רותם, מנהל השירות לאלרגיה, אסתמה  ואימונולוגיה במרכז רפואי “העמק”, אסתמה היא מחלה שכיחה מאד של דלקת דרכי הנשימה הפוגעת ב- 10% מן האוכלוסייה. במקרים רבים מתפתחת האסתמה על רקע אלרגי, בעיקר כאשר היא מופיעה בילדות.  לרוב, מופיעה האסתמה אצל הסובלים מנזלת אלרגית ואצל ילדים אשר סבלו בינקותם מתופעות גרד בעור (דרמטיטיס אטופית).

במהלך שלושת העשורים האחרונים דווח בארצות שונות על עלייה באשפוזים עקב אסתמה, תופעה המסתמנת כנטייה כלל עולמית.

לדברי ד”ר רותם, ניתן לקשור את העלייה בשכיחות מחלת האסתמה, אשר חלה בשנים האחרונות, לתנאי החיים והסביבה בה אנו חיים כמו למשל החשיפה לאבק הבית ולזיהום אויר.

מטרת המחקר היתה לבחון את השינויים במספר האשפוזים והאשפוזים החוזרים עקב אסתמה במרכז רפואי “העמק” בעשור האחרון, ולבחון האם לשינויים בטיפול היתה השפעה על שכיחות האשפוזים.

מהמחקר עולה כי חלה עלייה משמעותית בקצב האשפוזים עקב אסתמה בעשור האחרון בעיקר בקבוצת הגיל הרך, עם ירידה בקצב האשפוזים החוזרים. ממצאים אלו משקפים את העלייה בשכיחות מחלת האסתמה, ועם זאת, הפחתה באשפוזים החוזרים בשל אבחון נכון ומהיר של המחלה ומתן טיפול מונע.

לדברי ד”ר רותם, האסתמה היא מחלה המלווה בסיכון חיים, ולכן חשוב ביותר לפנות לאבחון ולהתאמת טיפול מונע. לדבריו, האסתמה וסיבותיה ניתנות כיום לאבחון יעיל ולטיפול נכון שמטרתו להפחית את התהליך הדלקתי ולמנוע הן את קוצר הנשימה והן את השינויים הבלתי הפיכים בדרכי הנשימה העלולים לקרות עקב אסתמה מתמשכת. הטיפולים המקובלים העיקריים הם מרחיבי סימפונות בהשאפה להקלה מיידית של קוצר הנשימה לפי הצורך, סטרואידים בהשאפה מקומית לריאות כטיפול מתמשך להפחתת ומניעת התהליך הדלקתי.

במקביל יש לברר אם קיים רקע אלרגי ולהפחית את החשיפה לגורמים האלרגנים, וכן יש לטפל בנזלת המהווה כשלעצמה גורם סיכון להחמרת האסתמה.

לאחרונה קיימים טיפולים חדשניים שמטרתם להוריד את הנוגדנים האלרגיים בדם. טיפול זה ניתן בזריקות תת עוריות  במצבים של אסתמה קשה. במצבים בהם האסתמה היא על רקע אלרגי, מסביר ד”ר רותם, ניתן לשקול טיפול חיסוני אשר גורם להפחתת הרגישויות האלרגיות.

מקור: דוברות מרכז רפואי העמק

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה