הקשר בין משקל האם ובין הסיכון ללידה מוקדמת (Epidemiology)

ממחקר חדש עולה כי נשים העולות מעט מאוד במשקל במהלך ההריון, אפילו נשים הסובלות מעודף משקל או מהשמנת יתר, מצויות בסיכון מוגבר ללידה מוקדמת. גם נשים העולות במשקל בצורה משמעותית במהלך ההריון, ללא קשר למדדי BMI לפני ההריון, מצויות בסיכון מוגבר ללידה מוקדמת.

החוקרים בדקו את השפעות מדדי BMI לפני ההריון והעליה במשקל במהלך ההריון, על לידה מוקדמת. הם השתמשו בנתונים אודות 113,802 נשים שילדו תינוק יחיד בתקופה שבין 1996 ו-2001.

החוקרים מדווחים כי 8.7% מהנשים ילדו לפני המועד. מהן, 1.1% ילדו מוקדם מאוד ו-7.6% ילדו מעט מוקדם מהצפוי. לפני ההריון, 16% מהנשים סווגו כתת-משקל, 29% סבלו מעודף משקל, השמנת-יתר, או השמנת-יתר חמורה. במהלך ההריון, מרבית הנשים עלו בין 0.69-0.79 ק”ג בשבוע.

בכל קבוצות BMI עליה קטנה מאוד במשקל העלתה את הסיכון ללידה מוקדמת מאוד. עם זאת, ככל ש-BMI עלה, הסיכון ירד. הסיכון הגדול ביותר ללידה מוקדמת מאוד היה בקרב נשים עם BMI בערכי תת-משקל (Odds Ratio=9.8), והנמוך ביותר בקרב נשים הסובלות מהשמנת-יתר חמורה (OR=2.3).

לא נמצא קשר בין עליה קטנה מאוד במשקל ולידה מעט מוקדמת, בקרב נשים הסובלות מעודף משקל או השמנת יתר. במקרים של עליה גדולה מאוד במשקל במהלך ההריון, היה גם סיכון מוגבר משמעותית ללידה מוקדמת מאוד (OR=2.0-2.8), ללא קשר לערכי BMI לפני ההריון.

למרות שחוזק הקשר בין עליה עודפת במשקל ולידה מוקדמת לא היה חזק כמו הקשר עבור עליה קטנה במשקל, עליה עודפת במשקל השפיעה על חלק גדול יותר באופן משמעותי מהאוכלוסיה, ומצדיקה מחקרים נוספים.

כמו כן, לא ברור אם משקל האם משחק תפקיד סיבתי בלידה מוקדמת, או אם התערבות תזונתית תוכל להקטין את שיעור הלידות המוקדמות.

Epidemiology 2006;17:170-177.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה