הקשר בין סרטן המעי הגס ותסחיף ורידי (J Clin Oncol)

תוצאות מחקר חדש, שכלל 68,142 חולי סרטן מעי גס ורקטום, מוכיחות כי כ-3% מכלל חולי סרטן המעי הגס יפתחו Venous Thromboembolism (VTE).

השכיחות הגבוהה ביותר של VTE היתה במהלך 6 החודשים הראשונים לאחר האבחנה (5%), וירדה משמעותית ובמהירות לאחר מכן, לשיעור של 1.4% במהלך 7-12 החודשים לאחר האבחנה, ו-0.6% בשנה השניה.

הגורמים בעלי הקשר החזק ביותר עם VTE הם נוכחות מחלה מטסטטית בזמן האבחנה, ונוכחות מספר מחלות רקע כרוניות. בדומה למצב ב-Idiopathic DVT, גם במקרים אלו אסייאתים מצויים בסיכון נמוך משמעותית ל-VTE.

מטרת המחקר היתה להעריך את שכיחות, מהל הזמן, גורמי הסיכון והפרוגנוזה של VTE בחולי סרטן המעי הגס והרקטום, וכן להראות כי סיכויי ההישרדות מעט נמוכים יותר בחולים עם מחלה מפושטת או אזורית המפתחים VTE, בהשוואה לחולים עם התפשטות דומה של הגידול, אך ללא VTE. לדברי החוקרים, כ-20-30% מהחולים נפטרים מוקדם מהצפוי.

החוקרים משערים כי ייתכן ש-VTE בחולים אלו עשוי להעיד על נוכחות גידול אגרסיבי יותר מבחינה ביולוגית. אפשרות אחרת היא שחולים שיפתחו VTE סובלים מבעיות רפואיות רבות אחרות, ומועדים יותר הן לפתח VTE והן לתמותה מוקדמת מהצפוי.

מהתוצאות עולה כי לחולים עם Colorectal Cancer שהתפשט, אך אינו ממאיר מאוד, סיכוי קטן בהרבה לפתח VTE. עובדה זו מסבירה את הסיבה לירידה בשכיחות VTE עם הזמן. החולים עם הגידולים הממאירים נפטרים, ונותרים החולים עם הגידולים הפחות-ממאירים.

J Clin Oncol 2006;24:1112-1118.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה