הנחיות חדשות לסיווג וצריכת משקאות (American Journal of Clinical Nutrition.)

בגליון מרץ של American Journal of Clinical Nutrition פורסמו ההנחיות החדשות לסיווג וצריכת משקאות על-פי Beverage Guidance Panel.

במהלך העשורים האחרונים חלה עליה בשכיחות עודף-משקל והשמנת-יתר בכל קבוצות הגיל באוכלוסית ארה”ב. בצמוד לעליה זו, חלה עליה של 150-300 קילוקלוריות (בהבדלי גיל ומין) בצריכה היומית, עם עליה של כ-50% בכמות הקלוריות שמקורן במשקאות ממותקים.

פאנל מומחים סקר את הספרות הנוכחית בכל הקשור למשקאות ובריאות, בכדי להגיע לקווים מנחים באשר ליתרונות ולסיכונים הבריאותיים והתזונתיים הקשורים במשקאות מסוימים.

המומחים קיוו לפתח דיאלוג עמוק יותר בקהילה המדעית, באשר לכלל תבניות צריכת המשקאות בארה”ב, ובסופו של דבר להביא לשיפור במצב הבריאותי ע”י שינוי התפיסות הקיימות.

המומחים דירגו את המשקאות מהערך הנמוך ביותר לגבוה ביותר על בסיס התכולה התזונתית והקלוריות והסכנות והיתרונות הבריאותיים של המשקה.

שתיית מים היתה המשקה המועדף למלא את הצרכים היומיים, אחריהם היו תה וקפה, חלב דל-שומן (1.5% או 1%), חלב מוקרם (ללא שומן), משקאות על-בסיס סויה, משקאות ממותקים ללא-קלוריות, משקאות עם מעט יתרונות תזונתיים (מיצי פירות וירקות, חלב מלא, אלכוהול, ומשקאות ספורט), ומשקאות ממותקים, עם קלוריות, דלים בנוטריינטים.

פאנל המומחים ממליץ להעדיף משקאות ללא קלוריות או דלי-קלוריות, על פני משקאות עתירים בקלוריות. מים מתאימים לשתיה יכולים לענות על כל צרכי הנוזלים של אדם בריא. עם זאת, כדי לגוון ולאפשר לאדם לבחור את המשקאות, דיאטות בריאות צריכות לכלול מספר סוגי משקאות.

דיאטה בריאה אינה מושתתת על נוזלים כמקור אנרגיה או צרכים תזונתיים. מאחר שנוזלים פחות משביעים ממזון מוצק, צריכתם קשורה בתזונה לקויה. במילים אחרות, קלוריות מנוזלים לא נועדו להשביע רעב.

דרישת הנוזלים משתנה משמעותית בין פרטים ואוכלוסיות שונות. לכן, מומחים הגדירו צריכה הולמת (Adequate Intake AI) למים, במקום הערכת הדרישה הממוצעת (EAR Estimated Average Requirement) . AI נקבע על 125 fl oz (3.7 L)/day בגברים, ו-91 fl oz (2.7 L)/day בנשים.כ-80% מ-AI מיוחס למשקאות, כולל מים, והיתר מיוחס למזון מוצק. בניגוד לכך, פרט לחלב ומיצי פירות, לנוזלים תרומה מינימלית ל-Recommended Dietary Allowance (RDA) למרכיבי מזון חיוניים. בדיאטה בריאה, המאזן בין האנרגיה ותכולת חומרי המזון היא פקטור קריטי להגדרת חשיבות המשקאות.

מערכת ההנחיות המוצעת מדרגת מים בתחתית הרשימה (רמה 1), לצריכה תכופה, ומשקאות ממותקים, עתירי קלוריות, בראש הרשימה (רמה 6), לצריכה מצומצמת. המלצות אלו מכוונות לאוכלוסיה מעל גיל 6.

מתחת לגיל 6, קיימים פקטורים נוספים רבים, דוגמאת התפתחות עדיפות לטעם והטבעה מוקדמת של בחירות המזון, שעשויה להשפיע על בחירת וצריכת המשקאות.

בפרטים מעל גיל 6, פאנל המומחים ממליץ על צריכת המשקאות הבאה:


  • רמה 1 (מים), 20-50 fl oz/day

  • רמה 2 (תה וקפה לא-ממותקים),fl oz/day 0-40 (יכולים להחליף את המים, אך קפאין הוא פקטור מגביל, עד 400 מ”ג ליום, או ~32 fl oz coffee/day).

  • רמה 3 (חלק דל-שומן וחלב מוקרם), 0-16 fl oz/day.

  • רמה 4 – (צריכת משקאות ממותקים ללא-קלוריות),fl/oz day  0-32 (עשוי להשתמש בתה וקפה עם מגבלות הדומות לאלו של קפאין.

  • רמה 5 (צריכת משקאות עם קלוריות, עם מעט נוטריינטים) , 0-8 fl oz של 100% מיץ פירות ביום, 0-1 משקאות אלכוהוליים ביום בנשים ו-0-2 משקאות אלכוהוליים ביום בגברים (משקה הוא ~12 fl oz של בירה, 5 fl oz של יין, או 1.5 fl oz ספיריט), ו-0 fl oz חלב מלא ביום.

  • רמה 6 (משקאות ממותקים, עם קלוריות), 0-8 fl oz ביום.

האפידמיה של השמנת יתר מספקת את הרציונל לפיתוח הנחיות בתחום המשקאות. מאחר שחלק מהמשקאות מספקים בעיקר אנרגיה ויכולים לתרום משמעותית למאזן אנרגיה חיובי, הקטנת צריכת המשקאות הללו היא מרכיב חשוב בהקטנת הצריכה האנרגטית.

נושאים במחקר ופיתוח בתחום תעשיית המזון כוללים הורדת התכולה הקלורית של משקאות ממותקים ב-75-80% מהרמות הנוכחיות, ופיתוח אלטרנטיבות דלות-קלוריות, היפוך המגמה בקרב ילדים ובני נוער בהחלפת חלב בתזונה במשקאות ממותקים, עתירים בקלוריות, ולימוד ההשפעות הפוטנציאליות השליליות של הגברת צריכת משקאות דלי-קלוריות עם מרכיבי מזון חיוניים.

פאנל המומחים ציין כי דרושים מחקרים נוספים בנושא ההשפעות הבריאותיות של מוצרי חלב וצריכת משקאות דלי-קלוריות או משקאות ללא קלוריות. לדעתם, ובהסכמה עם IOM, חשוב שמעל 60% מהצרכים הנוזליים, אם לא 100%, ימולאו ע”י משקאות ללא-קלוריות. הדבר חשוב מאחר שכפי שמבינים, הצרכים הנוזליים משתנים בין אנשים שונים, ופרטים עם צרכים גבוהים מהממוצע צריכים להגביר את צריכת הנוזלים ממשקאות חסרי-קלוריות, עדיף מים.

Am J Clin Nutr. 2006;83:529-542

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה