הצגה של נתונים ראשוניים ממחקרים בכנסים, משפיעה על הגישות הטיפוליות (J Natl Cancer Inst)

ממחקר שהתפרסם לאחרונה עולה, כי הצגה של נתונים ממחקרים בכנסים, משפיעה על גישות הטיפול של רופאים, עוד לפני שהממצאים השלמים מהמחקרים נחשפים לביקורת של הקהילה הרפואית.

בראיון לרויטרס אומר אחד החוקרים, שהוא מקווה שקהילת הרופאים מבינה את הסכנה הטמונה באימוץ של נתונים ראשוניים. הרצון של הרופאים להציע למטופלים את הטיפולים הטובים ביותר מובן, אך חשוב שלא לחשוף אותם לסיכונים מיותרים.

לצורך המחקר, החוקרים סקרו את התיקים הרפואיים של 3,341 נשים עם סרטן שד. הנשים אובחנו זמן קצר אחרי שתוצאות ממחקר שעסק בטיפול בפקליטקסל (BIOTAX) לסרטן שד, הוצגו בכנס השנתי של האגודה האמריקאית לאונקולוגיה קלינית, אך עוד לפני שהטיפול בהתוויה זו אושר ע”י ה- FDA.

החוקרים מדווחים, ששיעור השימוש בתרופה, עלה מ- 5.2% לפני מאי 1998, הזמן שבו הוצג המחקר, ל- 23.6% אחרי מאי 1998. העלייה בשימוש בתרופה, היתה בעיקר בקרב נשים שאובחנו כסובלות מסרטן שד עם בלוטות חיוביות.

ניתוח רב-משתני של הנתונים הראה, שנשים שהתחילו טיפול כימותרפי אחרי מאי 1998, היו בסבירות גבוהה פי 7 לקבל טיפול בטקסן, לעומת נשים שהתחילו את הטיפול לפני מאי 1998.

לפי החוקרים, העלייה בשימוש בתרופה, התרחשה עוד לפני שתוצאות המחקר התפרסמו בביטאון רפואי ועוד לפני שהטיפול בהתוויה זו קיבל את האישור של ה- FDA.

במאמר מערכת מצורף כותבת המחברת, שבאימוץ מהיר של תוצאות ראשוניות ממחקרים, יש מן ההימור. כאשר התוצאות הראשוניות העולות מהמחקר מתבררות כנכונות, המטופלים מרוויחים. כאשר התוצאות הראשוניות מתבררות כלא נכונות, המטופלים ניזוקים מהתופעות המזיקות של הטיפולים ומזניחה של חלופות טיפוליות טובות יותר.

לפי מחברת המאמר, רופאים נחשפים כל הזמן לתוצאות ראשוניות של מחקרים. על מנת להחליט האם הממצאים העולים ממחקר מספיקים בכדי לשנות את הגישה הטיפולית, על הרופאים לענות על מספר שאלות בסיסיות. הראשונה שבהן היא כמובן, “מה החיפזון?”.

לחוקרים המציגים את הממצאים מהמחקרים, היא מציעה לתת את הדעת על ההשפעה שיש להם על השומעים. היא ממליצה להציג את הנושא המדובר בזהירות רבה, תוך שימת דגש על הצגה מאוזנת של הדברים.

הערת מערכת: למען ההגינות, כמי שמציגים מצגות והרצאות מכנסים, כולל עבודות שטרם עברו ביקורת ופורסמו בכתבי עת מדעיים, אנו חייבים להסכים שהאזהרות של מחקר זה הן במקום. יחד עם זאת, כדאי לזכור שפירסום בכתבי עת מדעיים, אינו ערובה תמיד לכך שהגישה הטיפולית המומלצת לא תמצא בעתיד כבעייתית

J Natl Cancer Inst 2006;98:372-373,382-388.

לידיעה המלאה במדסקייפ

לתקציר המאמר

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה