חיסון ה-Rotarix יעיל בהגנה על פעוטות מפני נגיף הרוטה (NEJM)

ע”פ מחקר שהתפרסם החודש ב-NEJM חיסון באמצעות 2 מנות אורליות של תרכיב חי מוחלש של G1P(8) HRV (המוכר בשם המסחרי “רוטריקס”) יעיל ביותר בהגנה על תינוקות מפני נגיף הרוטה.

נגיף הרוטה תוקף  ילדים עד גיל שנתיים עד כדי  התייבשות וסיכון חיים.

ההידבקות היא דרך מגע בצואה, וברוב המקרים עקב שטיפת ידיים לא נאותה לאחר שהות בשירותים.  ממחקרים שונים עולה גם  כי הנגיף עשוי לעבור גם באוויר ולהדביק דרך מערכת הנשימה.   לאחר ההדבקה דוגר הנגיף בגוף כיומיים, ואז גורם לתקופה בת שבוע של שילשולים מימיים מרובים, הקאות, כאבי בטן וחום גבוה.  הידבקויות חוזרות גורמות למחלה להיות קשה פחות, אך אינן מחסנות כנגדה. החיסון היחיד בעולם כיום הוא ה”רוטריקס”.  

החיסון נמצא כבר בשימוש באמריקה הלטינית כבר כמה שנים   ויעילותו המוכחת מסייעת לאוכלוסיית הילדים המקומית החשופה לנגיף. בימים אלה נמצא החיסון  בתהליכי  אישור סופיים של רשויות הבריאות האירופאיים, והומלץ לשימוש באופן רשמי על ידי ועדת החיסונים האוסטרית למניעת גסטרואנטריטיס. החיסון עשוי להפחית את התחלואה הנגרמת עקב הוירוס וגורמת לשלשולים, אבדן נוזלים ואשפוזים מיותרים הפוגעים בילדים ובהוריהם.


נגיף הרוטה הוא הגורם השכיח ביותר להקאות ולשלשולים קשים  בילדים מתחת לגיל 5. מעריכים כי באירופה הנגיף   גורם ל- 4.5 מיליון מקרי שלשולים בשנה.  בישראל דווח על 100 ילדים שאושפזו בשנה האחרונה. 

 במחקר המוצג ב-NEJM עקבו החוקרים אחר כ-60,000 תינוקות, שמחציתם חוסנו בגיל ממוצע של 2 חודשים ו-4 חודשים בתרכיב, ומחציתם בפלציבו.

יעילות החיסון השיגה  85% מניעה של אישפוזים בשל דלקות מעי וקיבה הנגרמים מהידבקות מנגיף הרוטה בהשוואה לקבוצת הפלציבו, ועד 100% מניעה של דלקות קשות.

אישפוזים בשל שלשול מכל סיבה פחתו בקבוצת החיסון הפעיל ב-42% בהשוואה לקבוצת הבקרה. לא נמצאה כל עלייה בסיכון ל-intussusception בקבוצת החיסון הפעיל בהשוואה לפלציבו.

החוקרים מסכמים כי החיסון הוא יעיל ובטוח.

NEJM,Volume 354:11-22

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה