הנחיות מעודכנות של American College of Chest Physicians בנושא שיעול (Chest)

American College of Chest Physicians עידכן את ההנחיות בנושא שיעול. ההנחיות המעודכנות מופיעות בגליון ינואר של Chest, וכוללות קטגוריות חדשות ומתמקדות בגישה האינטגרטיבית לחולה.

הכרה בחשיבות שיעול ברפואה הקלינית היתה הגורם המניע לקונצנזוס המקורי שגובש בשנת 1998. בהשוואה לקונצנזוס המקורי, הגישה המעודכנת מתמקדת על אבחנה וטיפול בשיעול, כתסמין, במבוגרים ובילדים, ומצמצמת את הדיון בשיעול כמנגנון הגנה. הגישה המעודכנת מקפידה יותר על סקירה מבוססת ראיות ומתארת את המתודלוגיה בפסקה נפרדת, מעדכנת ומרחיבה, בהתאם לצורך, את הנושאים האחרים ומוסיפה נושאים חדשים שלא זכו להתייחסות בעבר.

בין הנושאים החדשים כלולים Nonasthmatic Eosinophilic bronchitis; acute bronchitis; Nonbronchiectatic Suppurative Airway Diseases, שיעול שנגרם עקב אספירציה, משנית לדיספאגיה, גורמים סביבתיים ותעסוקתיים לשיעול, שחפת וזיהומים אחרים, שיעול בחולי דיאליזה, גורמים לא-שכיחים לשיעול, שיעול לא-מוסבר שנקרא בעבר אידיופטי, גישה אמפירית אינטגרטיבית לטיפול בשיעול, הערכת חומרת שיעול ויעילות טיפול במחקר קליני, טיפולים אפשריים בעתיד וכיווני מחקר עתידיים.

שני מונחים ישנים הוחלפו בחדשים Upper Airway Cough Syndrome הוא מחליף את המונח Postnasal Drip Syndrome, בהתייחסו לשיעול שנובע ממצבים הקשורים בדרכי הנשימה העליונות, מאחר שלא ברור אם המנגנון לשיעול הוא דלף בחלק האחורי של האף, גירוי ישיר, או דלקת של רצפטורי השיעול בדרכי הנשימה העליונות.

ההנחיות מציעות גם להחליף את המונח Idiopathic Cough במונח Unexplained Cough, מאחר שככל הנראה יתגלה יותר מגורם לא-ידוע אחד לשיעול כרוני, והמונח אידיופטי מתייחס למחלה בודדת.

ההנחיות כוללות אלגוריתם לטיפול בשיעול אקוטי, סב-אקוטי וכרוני ולהערכת שיעול כרוני בילדים מתחת לגיל 15.

הוועדה ממליצה על גישה אבחנתית אינטגרטיבית לטיפול בשיעול במבוגרים, בחל מהיסטוריה רפואית ובדיקהגופנית. שיקולים חשובים הם שימוש במעכבי ACE (Angiotensin-Converting Enzyme), עישון, או עדות למחלה מסכנת חיים או מחלה סיסטמית, דוגמאת דלקת ריאות או תסחיף ריאתי. לעיתים קרובות יותר, שיעול הוא תסמין למחלה שאינה מסכנת חיים, דוגמאת זיהום בדרכי נשימה עליונות, התקף של מחלה קיימת (דוגמאת COPD, Upper Airway Cough Syndrome, Pertusis או התקף אקוטי של Chronic Bronchitis).

עבור חולים עם שיעול סב-אקוטי, לא-זיהומי, רופאים צריכים לקבוע תחילה אם מדובר בשיעול לאחר זיהום, משנית ל-Upper Airway Cough Syndrome, Transient Bronchial Hyperresponsiveness, אסטמה, Nonasthmatic Eosinophilic Bronchitis, ו-GERD. יש לטפל בצעדים עוקבים ואדטיבים מאחר שייתכן שיש יותר מגורם אחד לשיעול. מעשנים צריכים לקבל ייעוץ באשר להפסקת עישון. מטופלים במעכבי ACE צריכים להפסיק לקחת את התרופה.

טיפול אמפירי ראשוני לשיעול כרוני צריך לכלול נוגדי-גודש אנטי-היסטמינים מדור ראשון. אם השיעול הכרוני ממשיך לאחר טיפול ב-Upper Airway Cough Syndrome, יש לשלול אסטמה באמצעות מבחן גירוי ברונכיאלי, במקרה שספירומטריה לא העידה על חסימה הפיכה בזרימת האויר. אם אין מבחן ברונכיאלי זמין, יש להתחיל בטיפול אמפירי לאסטמה. אם השיעול נמשך, יש לבדוק אם קיימת NonAsthmatic Eosinophilic Bronchitis באמצעות בדיקת כיח לאאזונופילים או טיפול אמפירי בקורטיקוסטרואידים.

לפני התחלת טיפול בקורטיקוסטרואידים דרך הפה, נבדקים עם חשד לשיעול בעקבות אסטמה ומבחן גירוי ברונכיאלי חיובי, צריכים לקבל טיפול משולב של סטרואידים בשאיפה, ביתא-אגוניסטים בשאיפה, או מעכבי לויקוטריאנים דרך הפה.

כאשר השיעול אינו מגיבר לטיפול ל-Upper Airway Cough Syndrome ואסטמה, או NonAsthmatic Eosinophilic Bronchitis, יש להתחיל טיפול ל-GERD. אם הטיפול אינו מועיל, יש להעביר את החולה למומחה לשיעול.

במחקר קליני שכולל טיפול בחולים עם שיעול כרוני, החוקרים צריכים לכלול שיטות סוביקטיביות ואוביקטיביות. אלו צריכים לכלול כלים תקפים, אמינים, ספציפיים לשיעול, המשפרים את איכות חיי המטופל, ומבחני שיעול לפני ואחרי ההתערבות במצבי מחלות בהם רגישות הרפלקס לגירוי מוגבר. Flow-Volume Loops מסייעים בהערכת נוכחות בצקת בדרכי הנשימה העליונות לפני ואחרי טיפול.

יש לשקול אבחנת Nonasthmatic Eosinophilic Bronchitis בחולים עם שיכול כרוני וצילום רנטגן תקין, כמו גם העדר עדויות לחסימה בדרכי האויר או תגובתיות יתר של דרכי האויר במבחני ספירומטריה. אישור אבחנת NonAsthmatic Eosinophilic Bronchitis נעשה לפי נוכחות אאזונופיליה בדרכי האויר, בין אם בבדיקת כיח או שטיפת נוזל ברונכיאלי בברונכוסקופיה, וע”י שיפור בשיעול לאחר טיפול בסטרואידים. יש לשקול גם גורמים תעסוקתיים ל-NonAsthmatic Eosinophilic Bronchitis.

טיפול קו ראשון לשיעול כרוני בעקבות Nonasthmatic Eosinophilic Bronchitis הם סטרואידים בשאיםה, אלא אם מזוהה אלרגן סיבתי או גורם מגרה, במקרים אלו ההמלצה היא הימנעות. אם שיעול כרוני בעקבות Nonasthmatic Eosinophilic Bronchitis נמשך למרות הטיפול, או אם הדלקת האאזונופילית בדרכי הנשימה מתקדמת, יש לטפל בסטרואידים דרך הפה.

שיעול המלווה הגבלה לא-מלאה או בלתי-הפיכה של דרכי האויר, סימנים ישירים או עקיפים למחלה של דרכי הנשימה הקטנות שמזוהה בבדיקת HRCT, או הפרשות מוגלתיות בברונכוסקופיה, רומזות לאבחנת NonBronchiectatic Suppurative Airway Disease ויש לשקול ביופיסיית ריאה אם האבחנה אינה ברורה. במקרים של Bacterial Bronchiolitis יש לטפל בטיפול אנטיביוטי ממושך.

דרושים מחקרים נוספים כדי לברר את המנגנון לשיעול במחלות ומצבים שונים, את הדרך האופטימלית להערכת וטיפול בשיעול, באופן ספציפי לגורם החשוד. מחקר דרוש בעיקר במקרים דוגמאת שיעול לאחר זיהום, איפיון שיעול פסיכוגני, שיטות להערכת שיעול וטיפול תרופתי.

Chest. 2006;129:1-25

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • האם עודף-משקל מעלה את הסיכון לתמותה בחולים במצב קשה עם COVID-19? (מתוך Obesity)

    האם עודף-משקל מעלה את הסיכון לתמותה בחולים במצב קשה עם COVID-19? (מתוך Obesity)

    במאמר שפורסם בכתב העת Obesity מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי השמנה אינה מלווה בסיכון מוגבר לתמותה בחולים במצב קריטי עם אבחנה של COVID-19. יתרה מזאת, בחולים עם מדד מסת גוף נמוך מ-25 ק”ג/מ2 תועדו שיעורי תמותה גבוהים יותר בהשוואה לאלו עם מדדי מסת גוף גבוהים יותר. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון […]

  • האם בחולי פסוריאזיס סיכון מוגבר למחלת ריאות חסימתית כרונית? (Resp Med)

    האם בחולי פסוריאזיס סיכון מוגבר למחלת ריאות חסימתית כרונית? (Resp Med)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Respiratory Medicine עולה כי אבחנה של פסוריאזיס אינה מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות מחלת ריאות חסימתית כרונית (Chronic Obstructive Pulmonary Disease, או COPD). ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הבנת הקשר בין פסוריאזיס ובין מחלת ריאות חסימתית כרונית עשויה לסייע בטיפול טוב יותר בחולים. מטרתם במחקר הנוכחי הייתה לקבוע את שיעורי […]

  • ההשפעה של הפרעות נשימה בשינה על איזון אסמה בילדים (Resp Med)

    ההשפעה של הפרעות נשימה בשינה על איזון אסמה בילדים (Resp Med)

    בילדים עם אסתמה הפרעות נשימה בשינה עשויות לפגוע במאמצים לאזן את מחלת הריאות ובאיכות החיים של הילדים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Respiratory Medicine. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בילדים, אסמה והפרעות נשימה בשינה עלולות לפגוע באיכות החיים של החולים, כאשר הפרעות הנשימה בשינה עלולות להקשות על איזון מחלת הריאות. מטרת המחקר […]

  • הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון בכל גיל מלווה בהארכת תוחלת החיים הצפויה, כאשר התועלת הרבה ביותר תוארה באלו שהפסיקו לעשן בגיל צעיר, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Preventive Medicine. החוקרים בחנו את ההשפעות המזיקות של עישון וההשפעה החיובית של הפסקת עישון על תוחלת החיים במבוגרים בגילאי 35-75 שנים. שיעורי התמותה הספציפיים לגיל לפי […]

  • היעילות והבטיחות של Donidalorsen כנגד אנגיואדמה תורשתית (N Engl J Med)

    היעילות והבטיחות של Donidalorsen כנגד אנגיואדמה תורשתית (N Engl J Med)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת New England Journal of Medicine עולות עדויות חדשות התומכות במתן Donidalorsen כטיפול מניעתי בחולים עם אנגיואדמה תורשתית לאחר שהוכח כי הטיפול התרופתי הפחית את שיעור התלקחויות המחלה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אנגיואדמה תורשתית הינה הפרעה נדירה, המתאפיינת באירועים חוזרים של נפיחות העלולה להיות מסכנת-חיים.  טיפול מונע ארוך-טווח עשוי […]

  • טיפול ב-Pantoprazole מגן מפני דימום מדרכי עיכול עליונות בחולים תחת הנשמה פולשנית (N Engl J Med)

    טיפול ב-Pantoprazole מגן מפני דימום מדרכי עיכול עליונות בחולים תחת הנשמה פולשנית (N Engl J Med)

    במאמר שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים תחת הנשמה פולשנית, טיפול ב- Pantoprazole הפחית משמעותית את הסיכון לדימום משמעותי קלינית מדרכי עיכול עליונות, ללא השפעה משמעותית על הסיכון לתמותה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לא ידוע אם טיפול במעכבי תעלות מימן מועיל או […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את Ensifentrine  כטיפול אחזקה למחלת ריאות חסימתית כרונית (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את Ensifentrine  כטיפול אחזקה למחלת ריאות חסימתית כרונית (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) אישר את Ensifentrine, מעכב PDE-3 ו-PDE-4, לטיפול במבוגרים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית (Chronic Obstructive Pulmonary Disease, או COPD). המומחים מסבירים כי Ensifentrine הינו תכשיר מרחב סמפונות ונוגד-דלקת שאינו סטרואיד, המיועד לשמש כטיפול אחזקה לחולים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית. האישור הנוכחי של מנהל המזון והתרופות האמריקאי […]

  • הפרעות ראיה מלוות בסיכון מוגבר לדמנציה בקשישים (Am J Ophthalmol)

    הפרעות ראיה מלוות בסיכון מוגבר לדמנציה בקשישים (Am J Ophthalmol)

    ירידה בראיה וברגישות לניגודיות מלוות בסיכון מוגבר להיארעות דמנציה בקשישים וירידה ברגישות לניגודיות לאורך הזמן מצויה בקורלציה עם הסיכון להתפתחות דמנציה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Ophthalmology. החוקרים בחנו את הקשר בין תפקודי הראיה ובין הסיכון לדמנציה ב-2,159 גברים ונשים (גיל ממוצע של 77.9 שנים; 54% נשים) ממחקר National Health […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה