ליקוי באוכלוסית הלימפוציטים, התמותה מזיהומים והפרעות אימונולוגיות בחולי תסמונת דאון

ליקוי באוכלוסיית הלימפוציטים בילדים עם תסמונת דאון

Intrinsic abnormalities of lymphocyte counts in children with Down syndrome

De Hing YCM, van der Vossen PW, Gemen EFA,.

J Pediatr 2005;147:744-7.

תסמונת דאון – הפיגור השכלי השכיח ביותר. כאחד לשמונה מאות ילדים לוקה בתסמונת זו. מספר  מחלות  אוטו-אימוניות  מתלוות לתסמונת דאון. לדוגמא מחלות צליאק, סוכרת נעורים ותת-פעילות בלוטת התריס שכיחות יותר בחולי תסמונת דאון מאשר באוכלוסייה הרגילה. סיבוך נוסף אופייני לתסמונת דאון הוא ממאירות במערכת ההמופואטית. כמו-כן, חולי תסמונת דאון  נוטים לזיהומים מרובים, בעיקר בדרכי הנשימה. תוחלת החיים הינה חמישים שנה, הרבה פחות מאשר באוכלוסייה הכללית. גורמי המוות השכיחים ביותר הן המחלות הרספירטוריות. ממצאים אלה  מצביעים על כך, שיתכן וקיים לקוי במערכת האימונית, לקוי אשר גורם לתחלואה ותמותה מוגברת בתסמונת דאון.

לבירור נקודהזו, בדקו החוקרים את מספר הלימפוציטים מסוגים שונים בחולי תסמונת דאון בגילים שונים.

המחקרים בנושא זה נעזרו בנתונים שהתקבלו ממבוגרים והושוו לנתונים של ילדים חולי תסמונת דאון. מחקרים אלה לוקים, שכן הם אינם לוקחים בחשבון השינויים  הניכרים המתחוללים באוכלוסיית הלימפוציטים בשנתיים הראשונות לחיים. במחקר הנוכחי השוו החוקרים את  אוכלוסיית הלימפוציטים של חולי דאון בשנים הראשונות לחיים, עם נתונים מילדים בריאים באותם הגילים. יתרון נוסף של המחקר הנוכחי, שהשתמש במספרים אבסולוטיים של לימפוציטים  ולא באחוזים. מובן, שרק מספרים אבסולוטיים מייצגים נאמנה אוכלוסיות שונות של לימפוציטים.    

במחקר נבדקו 96 ילדים שאובחנו כחולי תסמונת דאון. החוקרים השתמשו במכשור  אוטומטי לספירת לימפוציטים, שנצבעו בצבעים פלואורסנטיים. שיטה זו אפשרה הבחנה של סך כל ספירת הלימפוציטים, לימפוציטים מסוג B,  לימפוציטים מסוג T, לימפוציטים T מסייעים  (CD4) ,  לימפוציטים T ציטוטוקסיים (  (CD8וכן אוכלוסיית ה Natural Killer cells. 

הממצאים הראו כי סך הכל מספר הלימפוציטים אצל ילדים חולי תסמונת דאון נמוכים באופן משמעותי משל ילדים בריאים עד גיל 15 שנה. ירידה זו במספר האבסולוטי של לימפוציטים נמצאת באוכלוסיית תאי B , תאי T ותאי T מסייעים. החוקרים מבטאים את הממצאים גם בצורה נוספת: בשמונים ושמונה אחוזים של חולי תסמונת דאון מספר הלימפוציטים היה מתחת לאחוזון העשירי. מדובר בירידה ניכרת, מכיוון שלפי ההגדרה רק עשרה אחוזים אמורים להיות מתחת לאחוזון העשירי ולא  88%.

בדיון החוקרים מדגישים את העובדה כי אצל ילדים בריאים, בשנתיים הראשונות לחיים, חלה התרבות והבשלה גדולה של הלימפוציטים ואילו בילדים חולי תסמונת דאון, התרחבות המערכת הלימפטית אינה מתקיימת בשנתיים הראשונות. במילים אחרות, בנוסף לקשיי ההתפתחות בתסמונת דאון, יהיה גם חסר אימוני המתבטא קלינית במספר רב של זיהומים ומשפיע על תוחלת החיים. בזמן שלימפוציטים בחיי ילד בריא לומדים לזהות ולהתגונן נגד מספר רב של אנטיגנים סביבתיים, בילדים חולי תסמונת דאון תהליך זה אינו מתרחש בקצב הדרוש. החוקרים מעלים את ההשערה, כי פגם זה משפיע על עמידות החולה נגד זיהומים שונים,  במשך כל שנות חייו.   

התמותה מזיהומים בחולי תסמונת דאון

Risk of death for children with Down syndrome and sepsis

Garrison MM, Jeffries H,  Christakis DA.

J Pediatr 2005;147:748-52

באותה חוברת מופיע מאמר הבודק את הפן הקליני של הליקוי האימוני בחולי תסמונת דאון.  במאמר נבדק האם מחלה זיהומית בחולה תסמונת דאון מהווה סיכון גדול יותר מאשר בילד שאינו לוקה בתסמונת תורשתית כלשהי ובכן, החוקרים מצאו כי בין החולים המאושפזים בבית החולים עם מחלה זיהומית, התמותה בחולי תסמונת דאון תהיה ב- 30% גבוהה יותר מבאוכלוסייה הכללית. משמעות הממצא, כי בין הסיבות השונות התורמות לתוחלת חיים קצרה בחולי תסמונת דאון, נמצאת הנטייה להזדהם במחלות חיידקיות  ולסכנת מות מזיהומים אלה.

מאמר מערכת: הפרעות אימונולוגיות בתסמונת דאון

Down syndrome: immunologic and epidemiologic associations enigmas remain.

Douglas DS.

J Pediatr  2005;147:723-5.

במאמר מערכת, המחבר סוקר את ההפרעות האימונולוגיות שתוארו בתסמונת דאון בשנים האחרונות. במאמר שסקרנו היום נמצא ירידה בתאי B ו T  והחוקרים מדגישים שהירידה בתאי B ממושכת יותר. מאמר קודם בנידון מצא כיקיימת ירידה בתימוציטים וכתוצאה מכך ירידה דווקא בתאי T בשלים. טווח הליקויים האימונולוגיים בתסמונת דאון רחב יותר ונראה כי הנושא עדיין בחיתוליו. הליקויים נמצאו בתאים שתפקידם לא הוגדר די הצורך, ולכן משמעות הליקוי אינו מובן לנו. ליקויים גנטיים נמצאו על גנים שמיקומם בכרומוזום 21,  כלומר הכרומוזום המשולש בתסמונת  דאון – טריזומיה 21.  ביניהם מולקולת ההצמדות adhesion molecule  המכונה DSCAM (דסקם) נמצאת פגומה, בחולי תסמונת דאון. מולקולה זו מחברת ומקשרת בין המערכת האימונית לבין המערכת העצבית. 

סברה נוספת היא  כי בתסמונת דאון  קיים ביטוי  מוגבר של הגנים  הממוקמים בכרומוזום 21, כלומר,  ישנם שלושה גנים לכל תכונה (במקום שתיים). עלייה זו של ה gene products היא אשר משבשת את תקינות המערכת האימונית. 

ברור שאין זו המילה האחרונה בנידון, ונעקוב אחר ההתפתחויות  בג’ורנל קלאב שלנו.

המאמרים הופיעו בירחון  Journal of Pediatrics   מחודש דצמבר 2005.                

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה